از شگفتی‌های آموزش در کشور ما نادیده گرفتنِ اصالت علم است. در حالی که تدریس، عمیقاً در مفهوم اصالت ریشه دارد و دانشجویان از مدرسان خود انتظار دارند که با اتکا به اعتبار و تسلط بر آموخته‌های خودشان تدریس کنند؛ … ⬿

چند روز است که برنامه‌های مختلفی از رسانهٔ ملی در موضوع «پنجمین کنگرهٔ بین‌المللی علوم انسانی اسلامی» در حال تهیه و پخش است. از سرِ کنجکاوی تقریباً همهٔ آن‌ها را دیده و شنیده‌ام. در این برنامه‌ها کارشناسانی با عنوان‌های مختلف … ⬿

روز پنجشنبه، شانزدهم آبان‌ماه، به دعوت معاونت محترم فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب قم و به مناسبت نهم ربیع‌الاول، سال‌روز آغاز ولایت امام زمان (عج)، چند دقیقه‌ای بین نماز ظهر و عصر سخن گفتم که چکیدهٔ آن از این قرار … ⬿

می‌گویند دو نفر مشغول کندنِ چاه بودن، یکی از آن‌ها فانوس را گرفته بود تا تَه چاه را روشن کند و دیگری کلنگ می‌زد. امّا کار خوب پیش نمی‌رفت و زمین کنده نمی‌شد. کسی که کلنگ به دست داشت مُدام … ⬿

مدتی است دوستِ جامعه‌شناس‌ام، جناب محسن‌ حسام‌مظاهری با تکیه بر داده‌های تجربی از پدیده‌ی فربه‌شدن، تورم، و توسعه‌ی مناسک در میان شیعیان می‌گویند و می‌نویسند. تا اندازه‌ی زیادی با برساخت مفهومی ایشان موافقم؛ ولی به گمانم به این پدیده‌ها باید … ⬿

در روزگار جوانی برای یک سفر تبلیغی به روستاهای اطراف نورآبادِ ممسنی از شهرهای استان فارس رفته بودم. یک شب پس از برنامهٔ سخنرانی و سینه‌زنی، با گروهی از اهالی محل در منزلِ «آقا سید»، میزبان‌مان نشسته بودیم. در لابلای … ⬿

چند سالی است که بخشی از هیئت‌های مذهبی و نیز سخنرانان تلاش می‌کنند تا در اشاره به سالروز رحلت پیامبر اکرم صلوات الله علیه از واژه شهادت استفاده کنند. امسال دامنهٔ این کار بیش‌وکم، به صدا و سیما هم کشیده … ⬿

به بهانه رحلت رسول اکرم صلوات‌الله علیه در لیلةالمبیت، پیامبر (صلوات‌الله) پنهانی از مکّه به مدینه کوچ کرد و علی علیه‌السلام در بسترش خوابید تا رفتنش به چشم دشمنانی که قصد جان شریفش را کرده بودند نیاید. به هنگام عزیمت، … ⬿