متن زیر را برادر عزیزم جناب حاج آقای سمیعی ارسال فرمودهاند بخوانید تا به مرور پاسخ دهم:
سلام علیکم
سوالات زیر قبلاً به دروس آزاد وارد شده و در صورت قبول آنها مضرات دروس آزاد از مزیت های آنها بیشتر است
لطفاً به آنها پاسخ گوئید:
– آیا اکثریت طلاب، به طور منظم در دروس شرکت می کنند؟
– آیا پیشمطالعه، مباحثه، و تحقیق و پژوهش بعد از درس، که از سنن سابق دروس آزاد بودند، اکنون نیز رونق دارند یا اینکه اکثریت آقایان، در همین زمینهها از طلاب گله دارند؟
– برای ۲ مشکل عمیق بیبرنامگی و بیانگیزگی طلاب که در دروس آزاد موج میزنند و عامل هدر رفتن عمر و استعداد عده زیادی از طلاب شده اند چه میکنید؟
– آخرین و یکی از بزرگترین مشکلات دروس آزاد (که مخصوصاً اگر بخواهیم طلاب سطح یک را نیز در نظام دروس آزاد وارد کنیم، تشدید میشود) این است که دروس آزاد، اقیانوسی بزرگ است که در عین مزایای فراوان، خطرات بزرگ هلاکت و انحراف را در پی دارد. برای نیافتادن در دام حیرت، یا انحراف، آشنایی طلاب با حوزه و جریانات مختلف فرهنگی و سیاسی آن، ضروری است. حال اینکه این آشنایی در طلبهی تازهوارد به حوزه، وجود ندارد و همین امر موجب گرفتاری او در دامان اشخاص و جریانات منحرف خواهد شد. اما در مدارس، با نظارت مدیران منصوب از جانب نهادهای رسمی آموزشی حوزه، این خطر -اگرچه هنوز باقی است اما- کمتر خواهد بود.
– آیا اساتید محترم، مانند سابق نسبت به اخلاق، تربیت، زیطلبگی، امور خانوادگی، مسائل و مشکلات مالی و… شاگردان خود در دروس آزاد، التفات، حمایت، و نظارت دارند؟ یا اینکه اکثر (و نه همه آنان) روزانه چندین درس و مشغولیت دیگر دارند و برای امور خانوادگی خود هم فرصت کافی ندارند؟
اگر اکثریت آنان، فرصت ندارند (که ندارند) و اگر از عهده تربیت همین مقدار طلاب دروس آزاد نیز بر نمیآیند ( که نمیآیند) ، چطور میخواهند دروس آزاد را توسعه دهند؟