آزاداندیشی در پژوهش های دینی
مهاجرنیا با اشاره به آیه شریفه فبشر عبادیالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه خاطرنشان کرد: مبنای آزاداندیشی دینی در این آیه شریفه تبیین شده است؛ این آیه بر فرآیند آزاداندیشانهای که منجر به هدایت میشود تاکید دارد؛ آیه مذکور فرآیند زیبا و واقعگرایانهای از مسئله آزاداندیشی مطرح میکند.
متن کامل در
http://www.qomnews.ir/news/60535/
وی ادامه داد: بر اساس این آیه شریفه باید فضای طرح اقوال بهوجود بیاید تا بتوانیم از میان آنها دیدگاه بهتر را انتخاب کنیم.
مهاجرنیا گفت: در آیه فوق نکته زیبایی وجود دارد و آن تاکید بر توجه به اقوال و نادیده گرفتن قائلین است؛ یعنی مخاطب باید بدون توجه به قائل یک دیدگاه، آن را بررسی کرده و بر حق و باطل بودن آن حکم کند و حق را بپذیرد.
وی بیان کرد: نکته دیگر مطرح شده در آیه شریفه این است که باید همه اقوال، اعم از صحیح و ناصحیح مطرح شود و فضای طرح اقوال به وجود بیاید؛ همچنین در این آیه از لفظ استماع استفاده شده است و این یعنی مخاطب علاوه بر شنیدن، باید با فهم و شعور خود به اقوال و دیدگاهها توجه کند.
ایشان عنوان کرد: نکته دیگری که باید مطرح کرد این است که تحقق استماع نیاز به یک سعه صدر و آستانه تحمل دارد، یعنی لازمه این استماع و تحقق آیه شریفه، وجود زمینه فضای آزاد برای مطرح کردن بحث است.
وی با بیان اینکه وجود محیطی که مسئله آزاداندیشی در آن مطرح شود بسیار مهم است اظهار کرد: بالاترین رکن نظام جمهوری اسلامی مقام معظم رهبری است و ایشان بارها از مسئله آزاداندیشی استقبال کردهاند.
مهاجرنیا خاطرنشان کرد: گاهی اوقات برخی افراد برای خودشان ترسهای امنیتی و یا دینی ایجاد میکنند و دچار خود سانسوری میشوند و این امر کیفیت آثار پژوهشی را پایین میآورد؛ بنابر این باید ترسهای توهمی در زمینههای مختلف اقتصادی، حقوقی و سیاسی را در عرصه آزاداندیشی کنار گذاشت.
ادامه دارد . . .