به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسن مهاجرنیا، استاد و پژوهشگر علوم سیاسی در دهمین نشست کرسی‌های آزاد‌اندیشی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «آینده احزاب و تشکل‌های سیاسی در نظام ولایی» برگزار شد …. ادامه مطلب در اینجا

دکتر مهاجرنیا در ادامه افزود: نگاه قانون اساسی مشروطه به حزب، سلبی بود. متن آن قانون دربارۀ حزب این بود: اگر حزب مولد فتنه نباشد، آزاد است؛ یعنی از ابتدا، اصل را بر فتنه‌گری گذاشتند مگر این‌که خلافش ثابت شود؛ اما در قانون اساسی جمهوری‌اسلامی، اصل بر آزادی احزاب قرار داده شد مگر این‌که خلافش ثابت شود. مشکلی بزرگی که بعد از چهل سال داریم این است که هنوز دانش حزب در کشور ایجاد نشده است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: عملکرد احزاب نه در دورۀ مشروطه، نه در دورۀ پهلوی و نه در دورۀ جمهوری اسلامی در حد انتظار مثبت نبوده است و ما تجربه مثبتی در فعالیت حزبی نداریم.
وی در ادامه با توجه به دلایل عقلی موافقان تحزب در اسلام افزود: در این خصوص دو نوع نگاه وجود دارد. نگاه اول، براساس معیارهای ذاتی و اولیۀ ،موضوع است که فارغ از ضرورت های ناشی از عوامل خارجی بررسی می شود که آیا ظرفیت و اهمیت حزب آن قدر هست که آن را لازم و واجب کند؟ در نگاه دوم براساس معیارهای عَرَضی و ثانویۀ ناشی از ضرورت ها و نیازهای زمانی و مکانی و مصالح و اقتضائات، حزب ارزیابی می شود. یعنی فارغ از این‌که خود حزب، مشروع است یا نامشروع ، از منظر عوامل ،مصالح و ضرورت‌ها ، به آن نگریسته می شود.
استاد مهاجرنیا با بیان این‌که به‌لحاظ معیارهای اولی و ذاتی، می‌توان از سه منظر به حزب نگاه کرد. نگاه اول به اعتبار اهداف حزب است و معیار دوم به اعتبار کارکرد آن است و معیار سوم به اعتبار جایگاه حزب است.

پاسخ دهید