خانواده هسته نخستین جامعه و بنیادی‌ترین کانون پیشرفت اجتماعی و تربیت شهروند فرهیخته است. آرزوی داشتن جامعه‌ای پیشرفته بدون سرمایه‌گذاری شایسته در خانواده چیزی بیش از یک خیال‌پردازی نیست. بازتعریف نقش اجتماعی روحانیان به مثابه یک عالم دینی، عرصه‌هایی کاملا نو برای فعالیت آن‌ها گشوده است. طلاب جوانی که به این نقش‌ها و عرصه‌ها خودآگاهی یافته‌اند، الگوهایی بسیار کارآمد و امیدبخش برای جامعه تشنه و سرگشته امروز پدید آورده‌اند؛ آنان را باید قدر نهاد و بر صدر نشاند. اگر آنها که در صحنه سیاست، صدایی بلند دارند نخواهند این دسته از روحانیان دردآشنا و خوش‌ذوق و اغلب باسواد را به بند سیاست‌بازی دنیازده بکشانند، آینده بسیار امیدوارکننده‌تر از وضعیتی است که اکنون شاهد آنیم.
تصویر پیوست، شب گذشته ـ شب عید هفدهم ربیع الاول ـ از سوی یکی از فرزندانم و با اجازه‌ی این خانواده در دنیای کتاب واقع در طبقه سوم مجتمع تجاری صفاییه قم برداشته شده است. این تصویر یک طلبه جوان فهیم و خانواده‌دوست را نشان می‌دهد که در کنار همسر بزرگوار خود در بخش کودکان این کتابفروشی برای دو فرزند چون دسته گلش با آرامش تمام کتاب می‌خواند.
این تصویر، خلاصه شده یک کتاب نانوشته مفصل در باره نقش عالمان دین در پیشرفت همه‌جانبه و فرهنگ‌محور ایران اسلامی با تکیه بر کارکرد عاطفی نهاد خانواده است. همزمان به مدیران عالی حوزه‌های علمیه و سیاست‌گذاران پیشرفت کشور توصیه می‌کنم پیام‌های روشن این تصویر را از یاد نبرند.

پاسخ دهید