یکی دیگر از موضوعات ایام دوری از تلگرام که گمان می‌کنم یادکرد آن خالی از لطف نیست، دیدار عصر روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ با آقای ویلفرد مادلونگ از میهمانان ویژه «کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» در محل هتل المپیک قم است. در این جلسه تنی چند از دانشجویان تاریخ‌پژوه و دوستان و اساتید از جمله استاد گرامی جناب آقای رسول جعفریان (در بخش نخست جلسه) حضور داشتند.
آقای مادلونگ اسلام‌پژوه و تشیع‌پژوه نام‌آشنا در ایران، آلمانی الاصل و ساکن انگلستان و مؤلف کتاب معروف «جانشینی محمد صلی الله علیه و آله» است که ۸۸ سال از عمرش می‌گذرد. این کتاب که از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی چاپ شده است، در ششمین دوره کتاب سال جمهوری  اسلامی ایران در سال ۱۳۷۷ ش. و دومین دوره کتاب سال ولایت در سال ۱۳۷۹ ش. و نیز نخستین جشنواره کتاب امامت و ولایت در استان خراسان در سال ۱۳۷۹ ش. مؤفق به کسب رتبه و جایزه شد؛ ولی مدتهاست که تجدید چاپ نشده است.
نشست روز جمعه با ایشان حدود یک و نیم ساعت به درازا انجامید و بر اساس قرار قبلی به پرسش و پاسخ گذشت. مادلونگ که دیگر نشاط و توانایی پیشین خود را ندارد عملا در پاسخ دقیق به پرسش‌های دوستانی که روی همه یا بخشی از آثار او با حوصله مطالعه انتقادی کرده بودند ناتوان ماند، البته این ناتوانی بیش از آن که به ظرفیت علمی او برگردد، ریشه در وضعیت جسمی و عدم تمرکز او داشت. پاسخ اولیه او به بسیاری از پرسش‌های اصلی تقریبا این بود که آن چه نوشته‌ام نظر قبلی من بوده است و اکنون آن نظر را ندارم.
این جلسه که زبان پرسش و پاسخ‌ها در آن، آمیخته‌ای از عربی و انگلیسی بود، ضبط صوتی شده است و امیدوارم روزی یکی از حاضران در جلسه همت کند و گزارشی ویراسته از آن را مدون و به جامعه علمی عرضه کند. فایل صوتی ۱۰۵ مگابایتی جلسه که یک ساعت و سیزده دقیقه از جلسه را در بر می‌گیرد در دسترس است و هر یک از  عزیزان که مایلند آن را در اختیار داشته باشند، اطلاع دهند که تقدیم شود.

پاسخ دهید