مواظب سکته دوم باشیم

۱. سیر صعودی قیمت دلار خوشبختانه در یکی دو روز اخیر متوقف شده و رو به کاهش است. دست همه کسانی که چنین شرایطی را فراهم کردند درد نکند که موجب خوشحالی و آرامش نسبی مردم شدند. انشاءالله این وضعیت تثبیت شود و کشور ما این دوره سختی را با سلامتی از سر بگذراند.

۲. در جذر و مدّ قیمت ها، برخی هم وطنان مان به دلائل مختلف، از حفظ ارزش سرمایه گرفته تا سودجویی و فرصت طلبی، اقدام به خرید حجم بالایی از دلار و سکه کردند. با شروع کاهش شدید قیمت ها طبیعتا این افراد با ضررهای جدی مواجه شدند و آن گونه که در برخی رسانه ها اعلام شده بود برخی از آنان تا مرز سکته هم پیش رفتند.

۳. در فضای مجازی و حقیقی افرادی را مشاهده کردم که از متضرر شدن این افراد و سکته آنها ابراز خوشحالی کردند، و حتی آرزوی مرگ آنان را داشتند، به جرم سوءاستفاده از موقعیتی دشواری که برای مردم پیش آمده بود.

۴. قطعا کار کسانی که صرفا برای سودجویی و ایجاد حباب قیمت ها اقدام به خرید بیش از اندازه سکه و دلار کردند غیراخلاقی بوده و باید به طور قانونی با آنها برخورد شود. هرچند همه افراد این گونه نبوده اند. اما هدف اصلی یادداشت حاضر هشداری است به خودمان که نشانه های سکته اخلاقی را جدی بگیریم. مبادا مشکلات اقتصادی موجب شود که اخلاق را زیر پا بگذاریم و به کینه ها و دشمنی ها دامن بزنیم؛ جامعه مان را تکه تکه کنیم و با هر بهانه ای خط کشی های بین خودمان را پررنگ تر کنیم، و روی مان را از هم بگردانیم. همه ما سرنشینان یک کشتی هستیم و شهروندان یک کشور، و عبور از گرداب مشکلات داخلی و خارجی برای مان مقدور نیست مگر با مهربانی با همدیگر، و پرهیز از پاسخ گفتن بدی ها با بدی های بیشتر.

۵. این ایام سخت می گذرد انشاءالله (إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا). کاری نکنیم که فردا نتوانیم به صورت هم نگاه کنیم.

پاسخ دهید