حجت‌الاسلام رحمتی ضمن تبیین چهار پیامد عضو شدن در کانال‌های زرد و بی‌محتوا تصریح کرد: عضویت در این کانال‌ها و سایت‌هایی که مطالب مفیدی ندارد در واقع عدم استفاده از صحیح از نعمت‌های الهی است.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام حسین‌علی رحمتی، کارشناس حوزه اخلاق فناوری اطلاعات چندی است اقدام به انتشار مستمر درسگفتارهایی در حوزه اخلاق فناوری با عنوان «چند دقیقه‌های اخفایی» کرده است. وی در بیست و سومین درسگفتار، به این پرسش پاسخ داده است که سر زدن به مطالب کم‌مایه و شبکه‌های اجتماعی زرد با ما چه می‌کند؟
متن درسگفتار از نظر می‌گذرد؛

«عضو شدن در شبکه‌های اجتماعی کار بسیار راحت و آسانی است که امروزه همه ما انجام می‌دهیم اما باید توجه کنیم که همین کار باید از نظر اخلاقی تابع یکسری اصول و ضوابط باشد. برای عضویت در یک کانال ما باید ابتدا مسائل و اصول اخلاقی خاصی را در نظر بگیریم. یکی از نکاتی که باید در نظر بگیریم این است که از عضویت در کانال‌هایی که مطالب کم‌فایده و بی‌فایده دارند و کانال‌های زرد هستند اجتناب بکنیم.

گاهی چون عضو شدن در این کانال‌ها کار زشتی نیست ما عضو این کانال‌ها می‌شویم. کانال‌های زرد کانال‌هایی هستند که ممکن است مطالب مضر نداشته باشند، اما مطالب مفید هم ندارند. کانال‌های زرد کانال‌هایی هستند که شوخی‌های بی‌ربط می‌گذارند، مسائل زندگی روزمره هنرمندان را بیان می‌کنند، شایعه منتشر می‌کنند و…. این سنخ کانال‌ها را می‌توان کانال‌های زرد نامید.

چرا عضویت در این کانال‌ها غیر اخلاقی است؟ به چند دلیل: یک اینکه مانع رشد انسان می‌شود، مثل غذایی که انسان می‌خورد. وقتی شما وارد یک رستوران می‌شوید می‌توانید بهترین غذا را بخورید، می‌توانید غذای مانده و آلوده بخورید. عضو شدن در این کانال‌ها مثل خوردن غذاهای دورریختی است. این کانال‌ها به تعبیر ادبیات دینی ما، در انسان علم غیر نافع به وجود می‌آورد. یعنی مغز انسان از چیزهایی پر می‌شود که دانستن و ندانستن آن هیچ تفاوتی ندارد. بزرگان دینی ما همیشه گفته‌اند: «اللهم اعوذ بک من علم لاینفع؛ خدایا از علمی که سودی برای من ندارد به تو پناه می‌برم». بسیاری از مطالبی که در فضای مجازی هست از این قبیل است. پس یکی از دلایل غیر اخلاقی بودن عضویت در این کانال‌ها این است که سطح شخصیت انسان پایین می‌آید، انسان رشد نمی‌کند و از محتواهای مفید محروم می‌شود. وقتی ما عضو این کانال‌ها شویم دیگر فرصت نمی‌کنیم از مطالب کانال‌های مفید و مؤثر استفاده کنیم.

یکی دیگر از دلایل غیر اخلاقی بودن عضویت در این کانال‌ها این است که موجب اتلاف عمر و وقت می‌شود. از بین بردن وقت خودش یک کار غیر اخلاقی است. یکی دیگر از پیامدهای عضویت در این کانال‌ها این است که باعث اتلاف سرمایه می‌شود. انسان هزینه‌ای که برای شارژ و سلامت جسمی خود پرداخته است، صرف یاد گرفتن مطالب زرد و سخیفی کرده است که سودی برایش ندارد.

عضو شدن در این کانال‌ها یک نوع کفران نعمت است. خداوند به انسان عقل و ذهن داده است که باید به بهترین نحو از آن‌ها استفاده کنیم. عضویت در این کانال‌ها و سایت‌هایی که مطالب مفیدی ندارد در واقع عدم استفاده از صحیح از نعمت‌های الهی است.