صبح امروز ۸ دی ۱۳۹۷ نشست علمی «مناسبات کلام و دانش تاریخ» به دعوت و مشارکت انجمن علمی دانشجویان تاریخ و معاونت فرهنگی و اجتماعی و گروه تاریخ دانشگاه الزهراء سلام الله علیها برگزار شد. در این نشست که دبیری آن را آقای دکتر محمدرضا بارانی برعهده داشتند، آقای دکتر علی‌محمد ولوی و بنده دیدگاه‌های خود را در دو نوبت سی دقیقه و ده دقیقه ارائه کردیم و سپس متناسب با پرسش‌های دانشجویان این گفت‌وگو حدود یک و نیم ساعت دیگر ادامه یافت.

هدف اصلی این نشست، گفت‌وگو برای روشن شدن ابعاد یکی از مهمترین مسائل بنیادی دانش تاریخ و بالا بردن قدرت انتخاب دانشجویان در این زمینه بود و هیچ یک از سخنرانان رسیدن به دیدگاهی مشترک و یا برتری بخشیدن به یک دیدگاه در برابر دیدگاه دیگر را دنبال نمی‌کرد.

محور اصلی صحبت‌های بنده در موجه شمردن و دفاع از دخالت باورهای کلامی در تاریخ‌کاوی و تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری بر این محورها استوار بود: مفهوم نگاه پارادایمیک به علم و لوازم آن، تأثیرپذیری گریزناپذیر هر علمی از جمله دانش تاریخ از پایه‌های معرفتی، یکسان بودن ارزش معرفتی هر گزاره کلامی از جمله همه گزاره‌های سلبی و ایجابی کلامی پیرامون یک موضوع برای دانش تاریخ، پیامدهای باورهایی مانند توحید و نبوت و امامت برای تاریخ، ضرورت منقح و مشخص و مدون ساختن مبانی کلامی و وحدت رويه در رعایت آن‌ها، مفهوم و لوازم مديريت پذير بودن مبانی کلامی و سرانجام نکوهیده بودن دخالت پيش‌داوری‌ها برای تحریف و وارونه سازی تاريخ.

امیدوارم گزارش مبسوط این گفتگوی علمی صریح و صمیمی از سوی برگزارکنندگان نشست به صورتی مناسب منتشر شود.

به نوبه خودم از آقای دکتر ولوی و آقای دکتر بارانی برای کمک به تشکیل این گونه نشست‌ها تشکر می‌کنم. ما برای رشد فضای علمی دانشگاه‌ها و انگیزه بخشیدن به دانشجویان جوان و پرتوان هیچ راهی جز گفتگوی آزاد با رعایت اخلاق و هنجارهای عمومی پیش روی نداریم.