یکی از مطالب شایسته اطلاع‌رسانی دوره پیش از بازگشت به تلگرام، مربوط به «هم‌اندیشی عدالت در تاریخ» است که روز چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ در شب میلاد با برکت امام حسن مجبتی علیه‌السلام، از سوی پژوهشکده تاریخ و سیره پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی) در مرکز همایش‌های الغدیر برگزار شد.

در این نشست آقایان دکتر احمد واعظی، دکتر داریوش رحمانیان، دکتر محمود حکمت‌نیا، دکتر علی بیات، بنده و دکتر عادل پیغامی به ترتیب به ارائه مقاله پرداختند. دبیری جلسه را آقای دکتر حبیب‌الله بابایی بر عهده داشتند و در سخنان افتتاحیه خود موضوع اصلی نشست را بررسی پیشینه و جایگاه عدالت در تجربه تاریخی ما مسلمانان معرفی کردند.

مقاله‌های آقایان دکتر واعظی با موضوع»عدالت در تاریخ فقه اسلامی با تمرکز بر فقه امامیه»، دکتر حکمت‌نیا با موضوع «تحولات در مسأله کانونی عدالت» و دکتر عادل پیغامی با موضوع » گونه‌شناسی تلازم و ترابط تاریخ و عدالت پژوهی» رویکردی فلسفی داشت و مقاله‌های آقایان دکتر رحمانیان با موضوع «عدالت ابزاری» و دکتر بیات با موضوع «ملاحظاتی چند در باب عدالت اجتماعی در تاریخ اسلام» و اینجانب با عنوان «رفاه‌گستری به مثابه عدالت‌خواهی در تاریخ اسلام؛ بررسی موردی سیاست‌های اصلاحی غازان‌خان (حک. ۶۹۵ ق. تا ۷۰۳ ق.)» با رویکردی تاریخی ارائه شد.

بخش پایانی این هم‌اندیشی به نقدها و بیان تأملات ارائه کنندگان مقالات و نیز دیگر شرکت‌کنندگان در هم‌اندیشی اختصاص داشت. امیدوارم گزارش کامل این نشست در دسترس همگان قرار گیرد.

متن سخنرانی بنده با عنوان «رفاه‌گستری به مثابه عدالت‌‌خواهی در تاریخ اسلام؛ بررسی موردی سیاست‌های اصلاحی غازان‌ خان (حک. ۶۹۵ ق. تا ۷۰۳ ق.)» در اینجا در دسترس است.