مدتی پیش بحثی را در یکی از گروه های علمی تلگرام مطرح کردم درباره آینده پژوهی اخلاق فناوری اطلاعات (اخفا)، پس از آن گفت وگویی درباره این موضوع نشست و به طور کلی اخلاق در فضای مجازی مطرح شد که ضمن تشکر از حاضران در بحث، خلاصه ای از آن در اینجا ارائه می شود.

لازم به ذکر است که سوال ها با علامت 🔹و پاسخ های بنده با علامت 🔻مشخص شده است.

اگر یکی از راه های اخلاقی شدن فضای مجازی، اعتماد مردم و مدیران است چه کسی باید اعتماد عمومی را چه در ببرون یعنی اجتماع وچه در فضای مجازی جلب کند؟
🔻فرايند اعتمادسازي امري زمان بر و چند جانبه است. يعني هم از سوي نهادهاي حاكميتي بايد اقداماتي انجام شود هم از سوي كاربران فضاي مجازي. نمي شود فقط از يك طرف انتظار داشت.

🔹آیا اخلاق در فضای مجازی بازتاب اخلاق در فضای حقیقی نیست؟شاید فضای مجازی کمک کند که اخلاق در فضای مجازی با سرعت بیشتر پیش برود. آیا منظور شما این است که ما میتوانیم با تصحیح کردن اخلاق مجازی ، اخلاق دنیای واقعی را درست کنیم ؟ چرا نباید اول اخلاق در فضای حقیقی درست کنیم تا فضای مجازی ما اصلاح نشود ؟! اصلا سوالم رو اینطور عرض کنم. مقایسه روابط فضای مجازی و حقیقی مقایسه صحیحی هست یا خیر ؟
🔻اخلاق در فضاي حقيقي و مجازي با يكديگر ارتباط متقابل دارند. چه از جهت منفي چه مثبت؛ البته تفاوتهايي هم دارند. مثلا دامنه وگستره رذائل يا فضائل اخلاقي در فضاي مجازي بيشتر است. قطعا در سال هاي اينده فضاي مجازي و اينترنت به احتمال زياد مالك مطلق العنان زندگي انسان ها در سراسر جهان خواهد بود. اما اين گونه نيست كه در برابرش هيچكاري نشود كرد. حرف آينده پژوهان اين استكه بنشينيم از الان بررسي كنيم كه چه كارهايي ميتوانيم بكنيم. طبيعتا بخشي از اين كارها مربوط به سياست و فرهنگ است. كه بايد در جاي خود بررسي شود. بخشي هم مربوط به اخلاق.

🔹 فکر میکنم انحطاط اخلاقی در #فضای_مجازی جای نگرانی ندارد. چیزی که باعث نگرانی است، انحطاط اخلاقی جامعه است که دلایل مشخصی دارد. به نظرم افرادی که دغدغه اخلاق جامعه را دارند باید در قالب سازمان های مردم نهاد واقعی!!! اقدامات لازم را انجام دهند.
🔻اتفاقا انحطاط اخلاقي در فضاي مجازي بايد به طور جدي جاي نگراني داشته باشد. چون حضور وتاثيرش همين الان هم دارد كم كم از فضاي حقيقي بيشتر مي شود و در سال هاي آينده تاثيرش افزايش مي يابد. فضاي مجازي هم اكنون مانند كوه يخي است كه تازه سر كوچك آن در كشور ما پيدا شده است. در يكي دو دهه آينده مشخص خواهد شد كه چگونه فرهنگ، اخلاق، آداب و رسوم، روابط و مناسبات، باورهاي اجتماعي ، شيوه و سبك زندگي ما را تغيير داده است.

پاسخ دهید