🔸 توانمندی علمی استادان و آشنایی با حوزه موضوعی درس مورد تدریس همچنین تخلق استاد به فضائل اخلاقی، اعتماد، احترام متقابل استاد، دانشجو، همراهی و همدلی ارکان آموزش از جمله شروط موفقیت در تدریس درس معارف است.

🔸امروزه تحول بزرگی در دنیا در زمینه فناوری اطلاعات رخ داده است و اگر استادان معارف نتوانند با این وسایل آشنا و همراه شوند نمی‌توانند موفقیت چندانی داشته باشند. این محقق و استاد حوزه با بیان اینکه شناخت مخاطب یکی از عوامل مهم در موفقیت تدریس درس معارف است و مخاطب امروز مدرسان معارف، کسانی هستند که تحت تاثیر فضای مجازی دچار تحولات فراوانی می‌شوند اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی را می‌توان به تلگرام و ماقبل تلگرام تقسیم کنیم؛ این شبکه با بقیه شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر و فیس بوک و … تفاوت زیادی داشته است، زیرا مخاطبان بی‌شماری دارد و فراگیر شده به نحوی که در طول چند سال به بیش از ۴۰ میلیون عضو می‌رسد و تاثیرات آن بر همه اقشار به خصوص دانشجویان زیاد بوده و در دانشجویان تحولات فکری زیادی ایجاد می‌کند.

🔸در کشور ما قدم‌های اولیه اثرات فضای مجازی بروز یافته و در سال‌های آینده آثار دیگر آن رخ خواهد داد که مایه تعجب ما هست لذا برای کسی که تدریس معارف دینی دارد شناخت این فضا بسیار مهم است، اما متاسفانه ما در مورد گذشته و حال فضای مجازی کار چندانی نکرده‌ایم.

🔸در مورد اخلاق فضای مجازی از سوی افراد و مراکز متولی، تحقیق به اندازه نیاز نشده است. با وجود بیش از ۴۰ میلیون کاربر فضای اجتماعی در حد چند جلد کتاب اخلاقی مرتبط نداریم و در مورد تاثیر این فضا بر اخلاق و فضای اجتماعی و خانوادگی جامعه بررسی نشده است.وی افزود: تا سال ۲۰۳۵ پیش‌بینی می‌شود که ماشین‌های هوشمند و ربات‌ها، نقش مهمی در فضا‌های اجتماعی دنیا داشته باشد و بسیاری از سؤالات اخلاقی و پیامد‌های مختلف به دنبال آن ایجاد شود، ولی ما آیا خودمان را برای چنین فضایی آماده کرده‌ایم.

🔸ضرورت آشنایی استاد معارف با زیست جهان چندوجهی دانشجو یعنی وجوع معرفتی، خانوادگی، روحی و روانی، فرهنگی و اجتماعی و … لازمه مخاطب شناسی برای استاد درس معارف است؛ زیرا شبکه‌های اجتماعی از جمله مهمترین عرصه‌های تجلی فضای مجازی در کشور ما است و انسان نیز موجودی شبکه‌مند تعریف شده است.وی با اشاره به اینترنت اشیاء تصریح کرد: این فرایند سبب خواهد شد تا در چند سال آینده تخت خواب و وسائل و اشیاء انسان همگی به اینترنت وصل باشد و مخاطرات آن بسیار بیشتر از وضعیت امروزی خواهد بود و حوزه باید خود را برای تدوین مسائل اخلاقی این تحولات آماده کند و از امروز به تحقیق و پژوهش مرتبط از جمله احکام شرعی فعالیت ربات‌های انسان نما و … بپردازد.

🔸دانشجویان از جمله مهمترین و موثرترین گروه‌های فعال در فضای مجازی هستند لذا تولید و توزیع محتوا‌های علمی و غیرعلمی، ارتباط با دیگران، سرگرمی، خوش گذرانی، بحث، گفت و گو و … از جمله مهمترین فعالیت آنان در این فضا است و این نوع فعالیت به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر بینش و نگرش دینی آنان تاثیر می‌گذارد و اگر استاد معارف این مسائل را نشناسد نمی‌تواند در اقناع دانشجو فعال باشد.

🔸شکاف دیجیتالی سبب فاصله میان استادان درس معارف و دانشجویان همچنین والدین و فرزندان و مدیران و نهاد‌های حاکمیتی شود که از جمله نشانه‌های معرفتی شکاف دیجیتالی عدم آگاهی اساتید از کارکرد‌های درست و نادرست فضای مجازی، نوع فعالیت‌های دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی و علل گرایش دانشجویان به فضای مجازی است.

🔸برخی طلاب و روحانیون می‌گویند ما با فضای مجازی مخالفیم و از آن استفاده نمی‌کنیم که این مسئله نشانه ضعف یک مبلغ دین و روحانی است و روحانی باید چند قدم از دیگران جلوتر هم باشد، زیرا قرار است هدایت دینی دیگران را برعهده داشته باشند.

متن گامل این خبر در ایکنا منتشر شده است که می‌تواند آنرا در اینجا بخوانید.

پاسخ دهید