روز یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ و در حاشیه دوره معرفتی ضیافت اندیشه ۱ که از ۲۹ تا ۳۱ تیر ۱۳۹۸ در دانشگاه گیلان برگزار شد، فرصتی دست داد که سری به این مناطق تاریخی شهر #رشت زده شود:

بقعه السادات
#بقعه_السادات که نام سه عالم بزرگ در تابلوی سر در ورودی آن نوشته شده است در ابتدای بلوار آیت‌الله ضیابری قرار دارد. این عالمان عبارتند از:

میرعبدالباقی صدر الشریعه موسوی، آقا سیدحسین مجتهد (از احفاد امام موسی کاظم علیه السلام، سیدعبدالوهاب صالح.

در داخل بقعه پوستر قاب گرفته‌ای قرار دارد که افزون بر سه نام فوق دو نام دیگر هم در آن همراه با تصویر آنها وجود دارد:

حضرت آیت‌الله میرعبدالباقی صدر الشریعه (در وسط پوستر)

حضرت آیت‌الله سیدحسین آقا مجتهد (بالای سمت راست پوستر)

حضرت آیت‌الله سیدعبدالوهاب صالح (بالای سمت چپ). متن سنگ قبر ایشان چنین است: «آرامگاه مرحوم مغفور حجه الاسلام سیدعبدالوهاب صالح علی الله مقامه تاریخ وفات ۱۵ مرداد ۱۳۱۷». ایشان مشهور به ضیابری هستند که ظاهرا این خیابان هم به نام ایشان نامیده شده است ولی جای تعجب بسیار است که این لقب نه در سر در ورودی بقعه و نه در پوستر و نه در سنگ قبر ذکر نشده است. آیت‌الله سید محمود موسوی ضیابری فرزند آقاسیدمهدی موسوی ضیابری (متوفای ۱۷ شهریور ۱۳۶۱ و مدفون در مسجد کاسه‌فروشان) که در یکی از یادداشت‌های شهریور ۱۳۹۶ نکته‌ای را در باره او و حضورش در مراسم تشییع جنازه آرسن خاچاطور میناسیان (مدفون در دبستان م. آهوردانیان مریم رشت) در سال ۱۳۵۶ ش. بیان کرده بودم متعلق به همین خاندان است ولی نسبت این دو با هم بر بنده مشخص نیست.

حضرت آیت‌الله آقا شیخ جواد مجتهد رشتی (پایین سمت راست پوستر)

حضرت آیت‌الله میرآقا معصوم کیایی (پایین سمت چپ پوستر). متن سنگ قبر ایشان چنین است: آرامگاه سیدالسالکین و شیخ العارفین مرحوم آقا میرآقا معصوم‌زاده کیایی معصوم علیشاه #نعمه‌اللهی، تولد ۱۳۰۹ قمری، وفات؟
دو سنگ قبر دیگر متعلق به سیداشرف اشرفی اصلی فرزند سیدقاسم وفات بهمن ۱۳۲۰ و سیدلقمان الشریعه متوفای ۱۳۱۳ ش. در محوطه داخل بقعه وجود دارد.

چاه امام زمان سلام الله علیه
در نزدیکی مسجد صفی و در حیاطی جداگانه ولی متصل به مسجد که از طریق در کوچکی که به بخش بانوان مسجد راه دارد چاهی به نام چاه #امام_زمان سلام الله علیه همانند چاه معروف #جمکران قرار دارد که محل رجوع بسیار زیاد مردم به ویژه زنان برای حاجت‌خواهی از طریق عریضه‌نویسی و افکندن آن در داخل چاه است. ظاهرا این چاه همان چاهی است که به دست شیخ صفی الدین اردبیلی برای شیخ زاهد گیلانی ساخته شده است. در حیاط این چاه فضایی برای روشن ساختن شمع تعبیه شده است و دیوار بیرونی این حیاط هم پر از نشانه‌های سوختن شمع است.

#مسجد_صفی یا مسجد سفید یا مسجد شهیدیه قدیم‌ترین مسجد شهر رشت است که در خیابان بحر العلوم حوالی بازار سنتی در قلب شهر قرار دارد و قدمت بنای کنونی آن به عهد صفویه می‌رسد. در باره وجه تسمیه این مسجد، چند قول وجود دارد، یکی از مشهورترین این اقوال ساخت این مسجد به عنوان عبادتگاه از سوی شیخ صفی ‎الدین اردبیلی برای #شیخ_زاهد_گیلانی است، شاید هم پیش از آن، همین مسجد به نام مسجد سفید وجود داشته و با توجه به حفر چاه مجاور آن (چاه امام زمان سلام الله علیه) از سوی صفی الدین اردبیلی برای شیخ زاهد به مسجد صفی تغییر نام داده است. کشته شدن صفی میرزا پسر شاه عباس اول در این منطقه، توجیهی دیگر برای این نام‌گذاری است که برخی بدان اشاره کرده‌اند. شواهد متعددی نشان دهنده تعمیر و توسعه و حتی بازسازی کامل مسجد در دوره‌های مختلف وجود دارد. به استناد گزارشی که ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی انعکاس یافت، نشانه‌هایی از وجود بنای این مسجد پیش از عهد #صفویه در عهد #ایلخانی و یا حتی پیش از آن در عهد #سلاجقه به دست آمده است. کتیبهٔ سراسری که بخش‌هایی از آن در حجاب گچکاری پنهان شده، سر ستون‌های زیبا و محرابی مزین به نوار برق سبزرنگ از جمله بخش‌های قابل توجه داخل مسجد است. بناها و مغازه‌های اطراف مسجد هم سایه سنگین غیرقابل تحمل خود را بر این بنای تاریخی افکنده‌اند. این مسجد یکی از کانون‌های مبارزه در ایام پیروزی انقلاب بوده است.

امامت این مسجد بر عهده آیت‌الله سیدمجتبی #رودباری (متولد ۱۳۱۲ ش.) است. یک بار حضور در مسجد و شرکت در نماز ایشان برای آگاهی از محبوبیت ویژه ایشان نزد نمازگزاران بسنده است و خوانده‌ها و شنیده‌ها نیز گواهی‌های فراوانی از معنویت، علم، زهد، مردم‌داری، فروتنی و ساده‌زیستی این عالم بزرگوار و نمونه علمای بلاد در بردارد. ایشان پس از رحلت پدرشان مرحوم آیت‌الله سیدحسین رودباری که در محوطه بیرونی مسجد به خاک سپرده شده‌اند، رسما امامت این مسجد را از سال ۱۳۶۳ ش. بر عهده گرفته‌اند.

نامه‌ای به تاریخ ۲۷ مهر ۱۳۴۴ از ایشان خطاب به آیت‌الله ضیابری در باره ورود #امام_خمینی از #کاظمین به #نجف در دسترس است که تصویر آن در کتاب نهضت امام خمینی (ج ۲، ص ۱۷۹) آمده است. تصویر مربوط به حضور آیت الله رودباری در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال گذشته زیر باران شدید خبرساز بود.

پاسخ دهید