در روز هاي اخير رسانه ها از وقوع چالش جديدي در فضاي مجازي خبر مي دهند كه به چالش مومو، momo challenge مشهور شده است و همچون نمونه دیگرش، نهنگ آبی، مخاطب آن عمدتا نوجوانان و جوانان هستند. روش كار اين چالش، كه تا كنون بيشتر در واتس‌آپ و فيس‌بوک مشاهده شده، به اين صورت است كه توسط شماره‌اي ناشناس از مخاطب درخواست مي‌شود كه پيامي را براي کاربری به نام مومو ارسال كند. و هربار در پاسخ، تصاوير خشونت بار و حشتناك جديدي براي مخاطب ارسال مي گردد از او خواسته و حتي تهديد مي شود كه دست به اقدامات خطرناك بزند و نتيجه را به مومو اطلاع دهد.

💀 مومو به صورت بازي نيست كه لازم باشد نصب و اجرا شود؛‌ بلكه حالت چالش و درگير كردن مخاطب در چرخه اي از فعاليت ها را دارد. پروفايل آن تصوير زشت و ترسناك يك دختر است. اين تصوير از يك مجسمه ژاپني تهيه و با اندكي تغيير براي عكس پروفايل مومو انتخاب شده است.
از وقوع چالش مومو هنوز در كشور ما گزارشي ارائه نشده است، اما در برخي كشورها مواردي از خودكشي نوجوانان ديده شده كه احتمال داده مي شود تحت تاثير آن باشد. به هر حال، با توجه به دسترسي نوجوانان و جوانان كشورمان به شبكه هاي اجتماعي ممكن است آنان در معرض خطرات اين چالش قرار بگيرند. از اين رو لازم است ضمن اطلاع رساني درباره آن، به والدين و فرزندان هشدارهاي لازم داده شود.

🔻پيامدها:
ابعاد و اهداف اين چالش هنوز چندان روشن نشده است. شايد فقط زاييده ذهن يك انسان بيمار براي اذيت كردن ديگران باشد؛ شايد براي كسب اطلاعات و نقض حريم خصوصي، يا انتقام و اخاذي باشد. اما به هر حال امكان اين كه مخاطبان خود را دچار آزار و شكنجه روحي و عاطفي، يا حتي مجبور به خودزني يا خودكشي كند زياد است.

🔻چه بايد كرد؟
مثل مواجهه با ديگر معضلات اخلاقي و چالش هاي موجود در فضاي مجازي، نخستين كار «كسب آگاهي» و «اطلاع رساني» است. والدين و ديگران بايستي ابتدا اطلاع لازم را درباره شيوه كار اين چالش و پيامدها و راه هاي مقابله با آن كسب كنند.
سپس، و از آن مهم تر، بايستي با فرزندان خود درباره اين مسئله صحبت كنند و آنها را راهنمايي كنند كه به تماس يا پيام‌هاي كساني كه نمي شناسند به هيچ وجه پاسخ ندهند. و اگر با چنين مواردي مواجه شدند سريعتر به والدين خود يا به ديگر افراد قابل اعتماد خبر دهند. درباره اين چالش گفته شده كه حتي پاك كردن شماره مومو هم فايده اي ندارد و لازم است به طور كلي شماره خود را عوض كنيد و يك اكانت جديد بسازيد. (براي اطلاع بيشتر اینجا را ببینید)

💢 سخن آخر:
فضاي مجازي در كنار فوايد زياد خود، زيستگاه بي‌اخلاقي‌ها و خطرات فراواني نيز هست، و نوجوانان و جوانان نخستين قربانيان آن هستند. آنها را در اين معركه تنها نگذاريم.

پاسخ دهید