زنهار که شاه کلید«‌باور، حقوق، اخلاق، و تکالیف» به سرقت برود
در مورد آغاز انقلاب اسلامی دو دیدگاه وجود دارد یکی «دیدگاه فرآیندی» است که معتقد است انقلاب ازپانزده خرداد ۴۲ بتدریج شروع شد و در بهمن ۵۷در سیر تکاملی خود به پیروزی رسید .
دیدگاه دوم انقلاب را یک «لحظه تاریخی» می داند که در روز ۲۲ بهمن با فرو ریختن آخرین سنگردولت شاهنشاهی به پیروزی رسید.
بر اساس هردو دیدگاه امام راحل عظیم الشأن رضوان الله تعالی علیه برای بسیج توده مردم طاغوت زده ای که نیم قرن تحت سلطه دولت نیمه مدرن پهلوی بودند به لحاظ نظری چهار مرحله را طی کرد و به خوبی موفق شد .
ابتدا با بازسازی«اعتقادات و باورهای دینی» مردم کار را شروع کرد.از همان اول دنبال این نبود که مردم ، نماز شب خوان،صف اول جماعت و با پیراهن یقه آخوندی به میدان بیایند. او می خواست مردم خودشان بر اساس ایمان قلبی بپذیرند که طاغوت بد است و اسلام خوب است.پانزده سال تلاش امام در تبعید، بالاخره مردم را در سال ۵۷ به مرحله ایمان قلبی به دین و تنفر قلبی به طاغوت رساند.
در مرحله دوم تمرکز ایشان روی «حقوق انسانی» ، متمرکز شد. اینکه انسان ها آزادند خودشان با اختیار و اراده ، سبک زندگی و حکومت و دین و سرنوشت شان را انتخاب بکنند ، اینکه شاهنشاهی ضد آزادی و انتخاب است.
در مرحله سوم امام توجه خویش را روی «اخلاقیات» جامعه متمرکز کرد، تا به تدریج رفتارها، پوشش ها،مناسبات اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی بر اساس اخلاق بازسازی شود.
در مرحله چهارم ،با زمینه های ایجاد شده توصیه ها روی « تکلیف » شرعی رفت تا بر اساس «اعتقاد قلبی» به دین و «اخلاق» و«حقوق شهروندی»، افراد به وظایف دینی و «تکالیف» اجتماعی اشان قیام کنند. وقوع جنگ تحمیلی سبب شد ضمن اینکه موانعی بر سر راه بازسازی همه جانبه ایجاد شود ، در عین حال سبب تقویت و اصلاح باورها، احساس وظیفه، اخلاق و رفتارهای شرعی هم شد.
بیش از چند دهه زورآزمایی دنیای غرب با انقلاب اسلامی، بالاخره غربیان به رمز موفقیت امام پی بردند و «شاه کلید» تضعیف انقلاب اسلامی را به دست آوردند و فهمیدند راه نابودی ما از مسیر « قدرت نظامی » نمی گذرد بلکه ابتدا باید روی سست کردن باور و ایمان مردم کار کرد، سپس جهت گیری آزادی مردم را تغییر داد و در مرحله بعد اخلاق را از آنها گرفت و در بحران اخلاقی است که ظواهر مسلمانی و نماز و روزه و حجاب راحت تر قابل سرقت است.
با غفلتی که مرتکب شدیم دشمن، با تخریب اعتقادات و دستکاری در اهداف آزادی و ایجاد بحران هویت اخلاقی وارد محدوده شبهه در وظایف مسلمانی ما شده است.
اگر دیر بجنبیم همه سرمایه امان به تارج می رود
ادامه دارد . . .