«درودی چو نور دل پارسایان»

در بخشی از حدیث مرسل طولانی منسوب به امام سجاد علیه‌السلام که ابوحمزه ثمالی آن را روایت کرده است و به رساله الحقوق شناخته می‌شود، چنین آمده است:

وَ أَمَّا حَقُّ سَائِسِكَ بِالْعِلْمِ فَالتَّعْظِيمُ لَهُ … وَ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّكَ فِيمَا أَلْقَى رَسُولُهُ إِلَى مَنْ لَقِيَكَ مِنْ أَهْلِ الْجَهْلِ فَلَزِمَكَ حُسْنُ التَّأْدِيَةِ عَنْهُ إِلَيْهِمْ وَ لَا تَخُنْهُ فِي تَأْدِيَةِ رِسَالَتِهِ ….

حق راهبرنده تو به سوی دانش بزرگ داشتن اوست و …. و این که بدانی در آن چه به تو آموخته است، فرستاده او به سوی کسانی هستی که آگاهی ندارند، پس سزاست که انتقال این آموخته‌ها را به خوبی از سوی او ادا کنی و در این امر خیانت نورزی …

آن روزگار که تلگرام به آسانی در دسترس بود، یکی از مهمترین کارکردهای آن همین انتقال آسان اندوخته‌ها و آموخته‌ها بود. وقتی این شبکه از دسترس خارج شد، صرف‌نظر از وجاهت حقوقی و حکومتی و عرفی این دستور، تلقی امثال ما این بود که بهره بردن از آن امری خلاف قانون است و به همین دلیل نه تنها دکان کوچک این کانال بسته شد، بلکه پرسه زدن در چند کانال سودمند که تضمین کننده به روز ماندن آگاهی‌های ما از اوضاع جامعه و تازه‌های نشر بود هم به پایان رسید.

چنین به نظر می‌آید که پس از آن که اکثریت قریب به اتفاق مخالفان و موافقان این تصمیم قضایی، آن را برنتافتند، تأکیدهای مقام‌های مسئول هم مبنی بر عدم جواز استفاده از آن رنگ باخت و طرفه آن که افزون بر قشر بزرگی از متدینان، پاره‌ای نهادها و مقامهای رسمی هم دوباره مقابل دکان خود در تلگرام را آب و جارو زدند و چراغ‌ها را به استقبال از مراجعه کنندگان برافروختند. در این میان، مصاحبه مورخ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ آقای کدخدایی سخنگوی محترم شورای نگهبان در توجیه حضورش در یکی از شبکه‌های از دسترس خارج شده، دربردارنده سخنی تازه بود:

«فیلتر یک سایت محدودیت است اما استفاده از آن غیرقانونی نیست. اگر تفسیر جدیدی وجود داشته باشد و بگوید که استفاده از سایت فیلتر شده جرم است ما نیز حتما از آن تبعیت می‌کنیم.»

این سخن که جمعی دیگر از متدینان قانونگرا را به بازگشت به تلگرام ترغیب کرد و خاطر آنان را از خطر قانون‌گریزی آسوده ساخت نشان داد که گویی قانون‌گرایی نیز همچون بسیاری از هنجارها مرز دارد و اگر در آن زیاده‌‌روی شود بوی وسواس به خود می‌گیرد. سیاه کردن دوباره این سطرها در چنین فضایی شکل گرفت و البته سهم این سه عامل را هم نباید از نظر دور داشت: اخطار تلگرام برای از بین رفتن همه پیشنیه و حذف حساب کاربری به دلیل تعطیلی پنج ماهه کانال، امید به سودبری دوباره برای حضور در شبکه و سرانجام پیام‌های محبت‌آمیز عزیزانی که همراهی با خواسته‌هایشان را بر خود فرض می‌دانم.

امیدوارم بتوانم به تدریج اطلاعات و مطالب مربوط به پنج ماه گذشته را به اشتراک بگذارم و از همراهی با مخاطبان عزیز در مباحث به‌روز هم باز نمانم.

پاسخ دهید