🔵دوست عزیزی در کانالِ دوست خوب و اندیش‌مندم جناب محسن‌حسام مظاهری نقدی به یادداشت کوه خضر من نوشته است که مشاهده می‌فرمایید:

محمدکاظم طباطبایی

جناب حجت‌الاسلام والمسلمین صادق‌نیا در نوشتار خود، کوه خضر را به عنوان ضلع سوم زیارتی قم در سال‌های اخیر معرفی کرده و با لحن انتقادی از عنوان کوه خضر نبی یاد کرده‌اند.
جناب آقای مظاهری هم این نوشته را در راستای پروژه مبارزه با مناسک‌سازی یافته و آن را بازنشر داده‌اند.
چند نکته:
۱. جناب صادق‌نیا، زاده‌ی دزفول هستند و بومی قم نیستند؛ اگر از افراد بومی قم پرسش می‌کردند به ایشان گوش‌زد می‌کردند که این کوه از دوره‌های کهن به نام حضرت خضر پیامبر، نام‌بردار بوده است.
من در کودکی یعنی حدود سال‌های ۵۰ تا ۵۵ بارها به این کوه رفته‌ام و از پیرمردان و پیرزنان در باره قدم‌گاه حضرت خضر نبی علیه‌السلام مطلب شنیده‌ام.
به گمانم در سفرنامه‌های مربوط به قم نیز در باره آن مطلب دیده‌ام که اکنون به سبب سفر حج به آنها دسترسی ندارم.

۲. گفته‌اند که زائران جمکران، معمولا به این کوه هم می‌آیند. این سخن، ادعای گزافی است. مسجد جمکران سالانه بیش از ۲۵ میلیون زائر دارد و حتی یک درصد آنها هم به این کوه نمی‌آیند.

۳. پس از دفن شهدای عزیز گمنام، این مکان رونق بسیار یافت. بیش از ۹۵ درصد افراد هم فقط به زیارت شهدا می‌آیند و بالای کوه و مکانی که به نام خضر است، نمی‌روند.

۴. کوه خضر از دوره کهن و مزار شهدای گمنام در سالهای اخیر سرمایه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند که ارزش فراوان دارند. سرمایه‌های اجتماعی را باید ارج نهاد نه آنکه با تعریض و ریش‌خند، چند مغازه و بوفه را که در همه مکان‌های عمومی وجود دارد، به سخره گرفت.

۵. این مکان و صدها مکان مشابه مزار شهدای گمنام، مورد اقبال مردمانی هستند که در آن معنویت احساس می‌کنند و به عبادت و راز و نیاز با خدا می‌پردازند.
چگونه است که ساخت پل طبیعت با سرمایه چند هزار برابر این مکان به چشم نمی‌آید و کوه خضر نبی و مزار شهدای گمنام مورد طعنه قرار می‌گیرد.

۶. ترویج این مکان مناسک سازی هم نیست. چون اصلا منسکی نیست تا سازنده آن مواخذه شود. محلی عمومی است که البته مورد اقبال بیشتر متدینان و مردم عادی است. چون در این مکان، مطربی و قر و غمزه و بولهوسی‌های دیگر نیست. محیطی آرام و زیباست که علاوه بر نماز و دعا، نظاره شهر قم از بالای کوه هم زیبایی خاصی دارد. بدین جهت افرادی که مشغول تماشای شهر هستند همیشه در این مکان حضور دارند.

۷. در باره غرغر کردن فراوان شما در مناسک سازی به ویژه در باره راهپیمایی بی نظیر و عاشقانه اربعین که کلاس و کارگاه مهارت ورزی در احساسات وفضائل انسانی است هم حرف‌هایی دارم که الان مجال آن نیست.

🔵🔵و اما نقدِ نقدِ آقای طباطبایی:

جناب طباطبایی عزیز، من خیلی اهل مشاجره‌ در فضای محدود مجازی نیستم و البته از دیدگاه دیگران بهره می‌برم؛ امّا اگر اجازه دهید چند نکته در باب نقدِ شما گوش‌زد کنم:
۱. نخست این که من از سال ۶۴، یعنی ۳۴ سال پیش، در قم می‌زی‌ام؛ و به استناد به این مدّت سخن می‌گویم.
۲. امیدوارم حجّ شما قبول باشد و سعی‌تان مشکور، انشالله وقتی بازگشتید ما را از منابعی که می‌فرمایید بهره‌مند کنید.
۳. پیش‌نهاد می‌کنم دوباره سری به کوه خضر بزنید؛ خصوصاً سه‌شنبه‌شب‌ها. از همان رقمی که سالانه جمکران را زیارت می‌کنند، تعداد زیادی به کوه خضر می‌آیند.
۴. شهدای عزیز سرمایه‌ی گران‌بهای جامعه‌ی ما هستند. من به زیستن با آن‌ها و هم‌راهی‌شان سرافرازم. هر زمینی که شهدای گم‌نام در آن دفن شوند از باب «شرف‌المکان بالمکین» شرافت و قداست خواهد یافت. به گمانم اخلاقی نیست که بحث را از کوه خضر به مدفن شهدای عزیز کج کرده‌اید.
۵. اگر بر اساس این منطق که چون کوه خضر الان، به گفته‌ی شما، سرمایه‌ی اجتماعی است پس نباید تاریخ قدسیّتش را بررسی کرد، رفتار کنیم در آینده‌ای نزدیک با انبوهی از خرافه‌ها و امام‌زادگان جعلی روبرو خواهیم شد و آن‌وقت از اصالت ایمان چیزی بر جای نخواهد ماند.
۶. بد نیست دوباره یادداشت بنده را بخوانید.
از وقتی که گذاشتید ممنونم.

پاسخ دهید