• محسن الویری
  • نسخهٔ چاپی
  • همخوان کنید
  • دیدگاه شما

به مناسبت سال روز میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم در باره صلح امام حسن علیه‌السلام انجام شد. نوشته‌ها و گفت‌وگوها در باره‌ی صلح امام حسن علیه‌السلام زیاد است و در مناسبت‌های ولادت یا شهادت آن حضرت هم معمولاً رسانه‌ها به آن می‌پردازند، با این وجود گمان بر آن بود که هنوز ابعادی از این صلح کاویده نشده و یا برجسته نشده است. این مصاحبه با انگیزه پرداختن به این ابعاد صورت گرفت.

در این مصاحبه پس از مروری تاریخی بر ماجرای صلح در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده به نکات مختلفی اشاره شد؛ از جمله: متناقض نبودن رفتار سیاسی ائمه علیهم‌السلام با یک‌دیگر ضمن عدم التزام به ضرورت یکی بودن سلایق و روحیات فردی آنها با هم، امکان و گاه ضرورت دشمن‌ستیری در میدان مذاکره و گفت‌وگو و مصالحه و نرمش در برابر دشمن و فضا، خالی کردن موقت برای دشمن و حتی تن دادن به پذیرش منصب از سوی او و روا نبودن متهم ساختن این رفتار به وادادگی در برابر دشمن و ضعف نفس و ترس و دشمن­‌ناشناسی و حرکت منفعلانه، بازه‌ی زمانی شش ماهه آغاز تا پایان قیام امام حسین علیه‌السلام و ضرورت در نظر گرفتن این قیام در یک بازه زمانی ۲۵۰ و یا در نگاهی دیگر ۳۱۹ ساله عصر معصومان علیهم‌السلام و حجیت همه این دوره برای ما، شایسته الگوبرداری بودن امام معصوم علیه‌السلام حتی در دوره‌ی  غیبت صغری، نمایش داده شدن جوهره‌ی حق محور و مردم­‌گرای اندیشه سیاسی مکتب اهل بیت علیهم‌السلام در صلح امام حسن علیه‌السلام، لوازم اصرار به برتر دانستن همیشگی قیام نسبت به صلح به صورت مطلق از جمله به زیر سؤال رفتن سیره‌ی لااقل ائمه ابناء‌الحسین علیه و علیهم‌السلام که به روش امام حسین علیه‌السلام قیام نکردند، منوط و منحصر به قیام بالسیف نبودن شهادت‌طلبی، ضرورت شناخت درست و غیراحساسی چهره‌ی واقعی معاویه، ضرورت مقبولیت و فراهم بودن زمینه اجتماعی نافذ بودن حکم امام، تأملات نظری و روشی تطبیق­ و تعمیم‌های تاریخی برای جامعه امروز، در هم نیامیختن و یک‌سان نینگاشتن گفتمان جنگ با گفتمان جهاد و توجه دادن به حجیت سیره‌ی تمام ائمه علیهم‌السلام به مثابه‌ی دو درس از صلح امام حسن علیه‌السلام و تأمل برانگیز بودن تقلیل سیره‌ی ائمه علیهم‌السلام به بخشی از سیره امام حسین علیه‌السلام در عهد خلافت یزید، ضرورت پذیرش این واقعیت که الزاماً هر حرکتی به نام صلح و عدم اقبال به جنگ مصداق صلح‌پذیری امام حسن علیه‌السلام نیست، ولی از طرف دیگر هر حرکتی علیه صلح‌خواهی هم لزوماٌ مصداق قیام امام حسین علیه السلام و پیروی از آن حضرت نیست، تبار تاریخی صلح‌ستیزان، از جنس سیاست کلی بودن رویکرد کلی کشور به جنگ یا صلح و لوازم آن مطابق قانون اساسی، تعدد ساحت‌ها و جنبه‌های جامعه اسلامی و ناممکن بودن مبنا قرار دادن یک قطعه گزینش شده از سیره‌ی معصومان علیهم‌السلام برای همه‌ی آنها.

متن کامل این مصاحبه را در اینجا بخوانید.

پاسخ دهید