• حسین‌علی رحمتی
  • نسخهٔ چاپی
  • همخوان کنید
  • دیدگاه شما

برای اين كه بدانيم فرزندان ما به عنوان شهروند كاربران آينده‌ی فضاي مجازي با چه مسائل اخلاقي مواجه مي شوند ابتدا بايد بدانيم كه سال‌هاي آينده در زيست جهان فاوايي آنها چه اتفاقاتي به وقوع مي‌پيوندد. از این رو در آینده‌پژوهی اخفا تا وقتي حاكمان كلان شهرهاي مجازي آينده را نشناسيم نخواهيم توانست پيامد رفتارشان را شناسايي و شهروندان خود را براي زندگي تحت حاكميت آنها آماده كنيم. از اين رو در اينجا به معرفي اجمالي برخي از مهم‌ترین فناوري‌هايي پرداخته مي‌شود كه انتظار مي‌رود در آينده‌اي نه چندان دور بازيگران موثر عرصه فاوا باشند.

در اين جا ممكن است اين پرسش مطرح شود كه با توجه به اين كه عمده يا همه اين فناوري ها در كشورهاي ديگر توليد مي‌شود آيا دغدغه‌هاي اخلاقي ما نسبت به آنها كمي غيرواقع‌بينانه نيست؟ در پاسخ بايد گفت با توجه به افزايش دادوستد بين جامعه ما با ديگر جوامع، براي تاثيرپذيري از فاوا توليدكننده بودن لازم نيست، بلكه مصرف كننده بودن كفايت مي‌کند. به ياد بياوريم كه كشور ما مخترع كامپیوتر و تبلت و گوشي هاي همراه و پايه گذار اينترنت و شبكه هاي اجتماعي و مانند آن هم نبوده است ولي اكنون بسياري از آنها در ايران مورد استفاده قرار مي‌گيرد و مسائل اخلاقي كشورهاي سازنده آنها مسئله ما هم هست. البته طبيعي است كه به‌خاطر پيشگامي كشورهاي ديگر در زمينه فاوا طبيعتا انتظار اين است كه اغلب اين موارد ابتدا در آن كشورها و سپس به كشور ما وارد شود يا دست كم شهروندان كشورمان تحت تاثير آنها قرار گيرند.

به هر حال، تعدادی از فناوري‌هايی كه پيش‌بيني شده در سال‌هاي آينده پا به عرصه خواهند گذاشت و برخي از آنها هم اكنون در مقياسي كوچک‌تر كار خود را آغاز كرده اند از این قرارند.

۱. هوش مصنوعي (Artificial Intelligence = AI) و ماشين‌هاي هوشمند (Robotics)
۲. اينترنت اشياء (Internet of Things = IoT): هدف پروژه اينترنت اشياء اين است كه همه وسائل موجود در اطراف ما، از وسائل آشپزخانه گرفته تا اتاق خواب و محيط كار و فضاي شهري به اينترنت متصل مي‌شوند و از اين طريق قابل استفاده و كنترل هستند. آن‌گونه كه برخي محققان اين عرصه گفته‌اند پيش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ چيزي در حدود ۳۰ ميليارد وسيله در سراسر جهان به اينترنت متصل شود.
۳. واقعيت مجازي (Virtual Reality = VR): بااستفاده از اين فناوري، فضاها يا موقعيت هاي واقعي يا غيرواقعي براي مخاطب بازسازي مي‌شود به گونه‌اي كه وی خود را واقعا در آن فضا حس مي‌كند و نسبت به آن عكس‌العمل نشان مي‌دهد.
۴. زنجيره بلوكي يا بلاك چِين (Block chain): اين فناوري ناظر به شيوه و شاكله‌اي جديد از گردآوري و اشتراک داده است.
۵. نسل‌هاي جديد فناوري‌هاي ارتباطي: به عنوان مثال،‌ نسل پنجم این فناوری ها (۵G cellular communications) که احتمالا تا سال ۲۰۲۰ فراگیر خواهد شد سرعتی دست کم ده برابر نسل چهارم (۴G) دارد.
۶. انباره داده‌هاي ديجيتال دي اي ان (DNA digital data storage) : با اين فناوري اطلاعات مربوط به ساختار شخصي و شخصيتي هر كس استخراج و در فايل خاص او نگهداري مي‌شود تا در هر زمان بتوان از آن بهره‌برداري كرد.
۷. پرينت سه بعدي (۳D Printing): آنچه ممكن است در سال‌هاي ‌آينده بروز بيشتري پيدا كند پرينت اعضاي بدن انسان با استفاده از بافت‌هاي زنده است؛ و چه بسا پروژه بلندپروازانه‌تر آن پرينت يك انسان كامل از روي انسان‌هاي ديگر باشد.
۸. ساخت اَبـَرايانه هاي محاسبه‌گر در مقياس اِگزا (Exascale computing): اين ماشين‌ها توان آن را دارند كه ميلياردها محاسبه را در يك ثانيه انجام دهند.

پاسخ دهید