اگر كسي از شما بخواهد كه آدرس يك كانال يا سايت حاوي تصاوير يا شوخي هاي جنسي را براي فرزندتان ارسال كنيد شما نه تنها اين كار را نمي كنيد بلكه او را سرزنش هم مي كنيد. حال تصور كنيد پدر یا مادری هستید که برای خوشحال کردن فرزندتان تصویر یک کیک تولد زیبا را كه در فجازی ديده ايد براي او ارسال کرده اید، یا یک استاد هستید که سخن جالب یکی از بزرگان را دیده اید و بلافاصله آن را برای شاگردان تان فوروارد کرده اید تا آنها هم از آن بهره ببرند؛ يا به خاطر تولد يكي از ائمه(ع) بنر جالبي كه در فجازي ديده ايد براي گروه خانوادگي تان ارسال كرده ايد اما بعد از چند لحظه وقتی فرزند، شاگرد يا يكي از افراد فاميل (احتمالا با کلی خجالت و عذرخواهی) نظر شما را درباره آدرس مندرج در مطلب ارسالی تان می پرسد چشم تان از تعجب گشاد می شود و عرق شرم بر پيشاني تان می نشیند؛ چرا که ناخواسته آدرس سایتی حاوی تصاویر مستهجن و کانالی سرتاسر شوخی های رکیک جنسی را به مخاطب تان معرفی کرده اید.

بارها دیده شده که افراد موجه و مقید به اخلاق مطالبی را برای مان می فرستند که در ذیل آن لینک گروه ها و کانال ها و صفحات مطالب زشت و غیراخلاقی وجود دارد. در مواردی اگر فرد فرستنده را نمی شناختیم گمان می کردیم که جزو کسانی است که از طریق معرفی این پایگاه ها کسب در آمد می کند؛ اما واقعیت مطلب این است که در بسیاری از موارد افراد فرستنده به خاطر «بی دقتی» و «بی توجهی» به همه اجزای یک پيام، ناخواسته زمينه ساز ارتكاب يك رذيلت اخلاقي می شوند.

خوب چه اشکالی دارد؟
در فضاي مجازي يك خطاي به ظاهر كوچك مي تواند باورهاي دیني، شخصيت اخلاقي، زندگی خصوصي و حتي موقعیت شغلی و اجتماعی افراد را با مشكلات جدي مواجه كند. به عنوان مثال:

۱. نوجوان يا جواني كه به خاطر لينك معرفي شده در مطلب ارسالي ما با يك سايت پورنوگرافي آشنا و به مطالب آن معتاد مي شود، به مرور زمان مشكلات اخلاقي، روحي و رواني گوناگون پيدا مي كند.

۲. زن و شوهري كه به خاطر بي دقتي ما به محتواي هرزه نگارانه فجازي دسترسي پيدا مي كنند كم كم توقعات جنسي شان از يكديگر افزايش يافته و در نهايت ممكن است به طلاق عاطفي يا واقعي يا خيانت آنها به يكديگر منجر شود.

۳. چه خود شما به این سایت ها و کانال ها سر زده باشید چه مطالب ديگران را فوروارد و ارسال کنید، در هر دو صورت هم آبرو و اعتبارتان نزد ديگران خدشه دار مي شود هم موجب اشاعه فحشا، تبليغ باطل و ظلم به ديگران شده ايد كه همگي كار غيراخلاقي محسوب مي شود. توجه داشته باشيد كه توضیحات یا توجیهات بعدی شما هم ممكن است نه تنها رفع اتهام نكند كه کار را خراب تر کند.

✅چه باید کرد؟
۱. ده بار گز و یک بار پاره کنيد. پيش از ارسال هر مطلبي براي ديگران همه جاي آن را با دقت بررسي كنيد و اگر حاوي آدرس سايت يا كانالي بود از مناسب بودن مطالب آن براي مخاطب مطمئن شويد. (فقط مطالب جنسي و مستهجن نامناسب نيست، هر چيزي كه مناسب سن، روحيات، يا شرايط خاص مخاطب نباشد نامناسب محسوب مي شود).

۲. با ديدن يك مطلب مفيد ذوق زده نشويد. یکي از شگردهاي ناجوانمردانه برخی از سایت ها و کانال هايي كه سراسر آنها مطالب زشت و غيراخلاقي است، این است که در مناسبت هایي چون تولد و شهادت پيامبر(ص) و ائمه (ع) يا عيد نوروز پست هايي مناسب اين ايام را مي گذارند و از شما مي خواهند آن را براي ديگران ارسال كنيد. آن وقت افراد ساده و صادق اما «بی دقت» با دیدن پيام «گل درشت» این بنرها ذوق زده می شوند و آن را سریعا برای دیگران ارسال می کنند؛ بدون این که توجه داشته باشند که با این کار خود به رایگان، موجب تبليغ اين كانال ها و افزايش اعضاي آنها می شوند.

✅ دكمه ها و لينك هاي موجود در فضاي مجازي حكم دكمه انفجار بمب را دارد. مواظب باشيم به خاطر يك بي احتياطي كوچك، به دنيا و آخرت خود و ديگران آسيب وارد نكنيم.

دیدگاه‌ها

  1. ناشناس

    سایتهای پورنوگرافی دقیقا ممکن است چه عکسی داشته باشند که برای ما جالب باشد و آنها را به اشتباه برای دیگران ارسال کنیم؟ یعنی چگونه چنین چیزی ممکن است که سایتی موضوعش پورنوگرافی باشد ولی دارای عکسی باشد که برای استفاده عادی مفید باشد اصلا چنین چیزی چگونه قابل تصور است؟

    1. ناشناس

      سلام
      طبيعتا مديران كانال هاي غيراخلاقي تقيدي به دين واخلاق ندارند و توزيع پيام هاي مربوط به مناسبت هاي ديني يا ملي از سر علاقه آنها به دين و اخلاق نيست. اما اتفاقا آنها از همين فكر مخاطب براي تبليغ خود استفاده مي كنند. چون مي دانند مخاطب آنچنان جذب پيام اصلي (مثلا تولد ائمه يا تبريك عيد نوروز) مي شود كه توجهي به آدرس سايت نمي كند.
      به اين ترتيب اين سايت ها به تبليغ براي خود مي پردازند.
      ** در ضمن لازم نيست كه مطالب مستقيما در خود كانال هاي شان باشد كه افراد متدين به آنها مراجعه «نمي كنند» بلكه گاه مطالب شان را در كانال ها و سايت هاي خوب منتشر مي كنند اما همراه با درج ادرس خودشان.