• حسین‌علی رحمتی
  • نسخهٔ چاپی
  • همخوان کنید
  • دیدگاه شما

(در صورت تمایل تمرین کنید)

  • وظیفه اخلاق کاربردی شناسایی موضوعات و مسائل مربوط به عرصه های ملموس و روزمره زندگی انسان، و یافتن راهکارهایی برای حل آنها است. از این رو اخلاق پژوه کاربردی باید با مهارت مسئله یابی و موضوع شناسی در این عرصه آشنایی داشته باشد، و این نکته ای است که معمولا در دوره های آموزشی مربوط به اخلاق کاربردی از آن غفلت می شود.
  • یکی از کارهایی که معمولا در کلاس های اخلاق کاربردی انجام می دهم این است که با ارائه یک تصویر یا خبر به دانشجویان از آنها می خواهم که بر اساس آنها اقدام به موضوع یابی، مسئله شناسی و ایده پردازی اخلاقی کنند. این کار هم یک نوع آموزش عملی است هم باعث تنوع در مباحث و کاهش خستگی می شود.
  • تصویر زیر (که متن پیامی است که در ابتدای استفاده از برخی فیلترشکن ها ارائه می شود)، به دانشجویان کلاس اخفا (اخلاق فناوری اطلاعات) ارائه و از آنان خواسته شده موضوعات و مسائلی که با توجه به محتوای این تصویر به ذهن شان می رسد را در کلاس مطرح کرده و با دیگران به مباحثه بپردازند.
  • شما با دیدن این تصویر چه ایده، سوال یا موضوع اخلاقی به ذهن تان می رسد؟ چگونه می توانید هر یک از آنها را دست مایه نگارش یک مقاله یا حتی پایان نامه قرار دهید؟

در صورت تمایل اعلام کنید تا به دیگران هم معرفی شود.

– و یک سوال دیگر: جدای از متن پیام، با دقت در دیگر اجزای تصویر، از جمله در شکلک (آیکون)‌ های بالای اسکرین شات،‌ می توانید بگویید فرستنده آن به طور ناخواسته چه اطلاعات دیگری از خود را اختیار دیگران قرار داده است؟

پاسخ دهید