به گزارش خبرآنلاین استاد مهاجرنیا، در چهاردهمین نشست مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع راهبردهای اصول‌گرایی اصلاح‌طلبانه در دهه پنجم انقلاب اسلامی برگزار شد با اشاره به تجمع برخی از طلاب در مدرسه فیضیه و مطالبی که در آن نشست مطرح شده است و شعارهای ضد دولتی که به نمایش گذاشته شده است و واکنش بزرگان حوزه و مراجع معظم تقلید حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و نوری همدانی و جامعه محترم مدرسین به این تجمع را نقطه عطفی در جامعه نخبگانی حوزوی دانست و اظهار داشت: برخی از حوادث باید به وجود بیایند تا تلنگری در ما ایجاد کند.

وی با بیان این که حوزه علمیه حقیقتاً امروز باید پاسخگو باشد نه سؤال کننده، گفت: حوزه علمیه باید نسبت به شرایط امروز کشور پاسخ‌گو باشد و امروز دیگر کسی نمی‌پذیرد که حوزه خود را مقابل نظام یا صرفاً منتقد معرفی کند. زمان برگزاری میتینگ‌های شعاری و انتقادی خیلی وقت است که سپری شده است.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: نقش پدری و راهبری را نباید به سطح انتقاد تنزل داد. چرا کاری می‌کنند که مراجع تقلید واکنش نشان دهند؟ جناح‌بندی سیاسی که بلای خانمان‌سوز کشور شده نباید، نبض تحولات حوزه را هم در دست بگیرد. جريان‌های سیاسی نباید در مسائل حوزه دخالت كنند. شأن حوزه روشن‌گری و هدایت و نظریه‌پردازی و پشتیبانی تئوریک از نظام است. مهر و کفش پرتاب کردن و هتک حرمت حرم مطهر،توهین به نماز جمعه و مراجع و تهدید ریاست جمهوری، کار حوزوی طعم فقه و تقوی چشیده، نیست. اینها با هویت صنفی ما جور در نمی‌آید.
مهاجرنیا گفت: شأن هر نهادی مختص خودش است شأن نظامی‌ها دفاع فیزیکی و سخت‌افزاری است و کسی از آنها انتظار دیگری ندارد و شأن حوزه و دانشگاه دفاع نرم‌افزاری است و کسی از ما انتظار کفش و مُهرپرانی و تهدید در استخر ندارد و ما می‌دانیم اساتید برجسته و فضلای مهذب و انقلابی حوزه چنین کارهایی نمی‌کنند . اخطار مراجع هم این است که جمعی از طلبه‌های جوان که در اکثر مدارس خیمه زده‌اند و تحت تأثیر القائات بیرونی هستند، چهره حوزه را مشوش جلوه می‌دهند .
وی افزود: مدیریت حوزه باید مراقب شأن و جایگاه حوزه و فقاهت باشد و اگر نتواند جلوی نفوذی های جریانات سیاسی را در حوزه بگیرد ، یعنی به وظیفه خودش عمل نکرده است . اگر آن روزی که به اسم طلاب کارهای افراطی صورت گرفت علیه مراجع شعار دادند ، حرمت حرم را شکستند ، مدیریت حوزه بر خورد می کرد، امروز مراجع مجبور نبودند تعبیر به فاجعه کنند.
تجربه چهل سال انقلاب نشان می‌دهد این رویه افراطی مخصوص جناح خاصی هم نیست ما تجربه افراط‌گرایی را درهر دو تفکر در حوزه دیده‌ایم .

(متن کامل این مطلب را در اینجا بخوانید)