رایزنی دوجانبه مقامات در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با دیدار «ترامپ و جانسون» و «مکرون و روحانی» ماجراهای جدیدی را رقم زد. نخست وزیر انگلیس علیه برجام به سمت ترامپ غش کرد و رئیس جمهور فرانسه نیز توپ تنش‌ها در غرب آسیا را در زمین ایران انداخت.

جانسون: تنها ترامپ می‌تواند توافقی خوب انجام دهد!

ترافیک دیدارهای دیپلماتیک مقامات عالیرتبه کشورهای مختلف هر لحظه موضوعی جدید را بر سر زبانها می اندازد. در حالیکه انگلیس پیش از این اعلام کرده بود از این توافق حمایت خواهد کرد، نخست‌وزیر انگلیس در ادامه بدعهدی کشورهای اروپایی در اجرای مسئولیت‌های برجامی‌شان، به پیروی از رئیس‌جمهور آمریکا توافق هسته‌‌ای را توافقی بد تلقی کرد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگو با شبکه ان.بی.سی درباره برجام با بیان این که واقعیت همان چیز صحیحی است که رئیس‌جمهور ترامپ گفته است، این[توافق] یک توافق بد بود و نقص‌های زیادی داشت، مدعی شد که ایران رفتار مشکل‌سازی داشته و دارد.
جانسون افزود: اگر [این توافق] توافق بدی بوده است و من می‌خواهم این را بپذیرم

که نقص‌های زیادی داشته است، پس بیایید یک توافق بهتر داشته باشیم.

وی با تحسین رئیس جمهور آمریکا گفت: من فکر می‌کنم که تنها یک نفر است که می‌تواند توافقی بهتر انجام بدهد، کسی که داشتن شریکی سرسخت مانند ایران را درک کند و آن رئیس‌جمهور آمریکا است.

جانسون دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را یک «مذاکره‌کننده بسیار بسیار باهوش» توصیف کرده که می‌تواند یک «توافق ترامپ» را شکل بدهد.

رایزنی روسای جمهور ایران و فرانسه در نیویورک؛ مکرون توپ را به زمین ایران انداخت

در ادامه دیدارهای دیپلماتیک مقامات در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل،

روسای جمهور ایران و فرانسه نیز با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.
روحانی و امانوئل مکرون در این دیدار در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مورد علاقه ایران و فرانسه، شرایط حساس منطقه و ابتکار جدید روحانی برای حفظ امنیت منطقه خلیج فارس موسوم به «ابتکار صلح هرمز» تبادل نظر و بر عزم خود برای توسعه روابط و همکاری در عرصه‌های مختلف دو جانبه و بین‌المللی تاکید کردند.

روحانی در این دیدار ضمن تاکید بر وظایف و مسئولیت سایر طرف‌های برجام از جمله فرانسه برای حفظ این توافق مهم بین‌المللی بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن، بیانیه روز دوشنبه کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان را اتهام‌زنی بی‌اساس به جمهوری اسلامی ایران عنوان و از آن انتقاد کرد.

امانوئل مکرون نیز در این دیدار ضمن استقبال از طرح روحانی برای امنیت منطقه، به تشریح تلاش‌های فرانسه برای کمک به اجرای برجام پرداخت و همکاری اروپا با سایر طرف‌های این توافق به‌ویژه روسیه و چین را ضروری دانست.

کاخ الیزه نیز روایتی از دیدار ۹۰ دقیقه‌ای ماکرون و روحانی مطرح کرد و با انتشار بیانیه ای نوشت: «رئیس‌جمهور (فرانسه) گفت که در شرایط کنونی، مسیر کاستن از تنش‌ها در حال تنگ‌تر شدن است اما بیشتر از هر زمانی کاستن از تنش ضروری است و زمان آن فرا رسیده که ایران این اقدام را انجام دهد».

به ادعای دفتر ریاست جمهوری فرانسه، ماکرون از روحانی خواست که ایران مذاکره و صحبت درباره دستور کار امنیت منطقه را آغاز کند.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین بر تعامل و گفت‌وگو با ایران به عنوان کشوری تاثیرگذار در منطقه و نیز تداوم روابط سازنده پاریس – تهران تاکید کرد.

این درحالیست که «علیرضا میر یوسفی» سخنگوی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در توئیتر درباره دیدار روسای جمهور ایران و فرانسه نوشت: «دو طرف درباره طرق نجات برجام، روابط دوجانبه و ابتکار رئیس‌جمهور روحانی برای منطقه (ابتکار صلح هرمز) صحبت کردند».

بیانیه ضد ایرانی تروئیکای اروپایی و پاسخ قاطع ظریف

دیدار روحانی و مکرون به فاصله کوتاهی بعد از انتشار بیانیه مشترک سه کشور اروپایی انگلیس،‌ فرانسه و آلمان درباره حملات به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان سعودی و اتهام‌زنی آنها به ایران انجام شد.

پیش از دیدار ماکرون و روحانی، سه کشور انگلیس،‌ فرانسه و آلمان در یک بیانیه مشترک ادعا کردند: «واضح است که ایران مسئول حمله به تأسیسات نفت سعودی است. این حملات ضرورت دیپلماسی برای کاهش تنش‌ها با تعامل تمامی طرف‌ها را نشان می‌دهد».

تروئیکای اروپایی در این بیانیه ضمن اعلام ادامه حمایتشان از برجام افزودند: «زمان آن فرا رسیده که ایران چارچوب مذاکرات طولانی مدت درباره برنامه هسته‌ای، موضوعات امنیت منطقه‌ای که شامل برنامه‌های موشکی‌اش می‌شود را بپذیرد.