صبح روز چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷، در آغاز یک سفر کاری به مشهد به همراه بعضی از اعضای محترم شورای میز تمدن اسلامی (دفتر تبلیغات اسلامی) دیداری با آقای دکتر محمدجعفر یاحقی استاد نمونه کشوری و عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد و رییس قطب شاهنامه و فردوسی در این دانشگاه داشتیم.

در این دیدار صمیمی که آقای دکتر جواد عباسی معاون محترم پژوهشی این دانشگاه هم حضور داشتند، آقای دکتر یاحقی گزارشی در باره پیشینه تشکیل این قطب و دامنه فعالیت‌های کنونی آن ارائه کردند. متقابلا گزارشی در باره میز تمدن اسلامی و نقطه کانونی فعالیت آن (تقویت بینش تمدنی) و قلمروهای چهارگانه (مفاهیم ـ تمدن پیشین اسلامی ـ تمدن غرب ـ تمدن نوین اسلامی) و قالب‌های چهارگانه فعالیت آن (آموزش ـ پژوهش ـ فرهنگ‌سازی ـ اصلاح ساختارها و قوانین) توضیحاتی ارائه شد و با توجه به فراهم نبودن زمینه‌های ایران‌پژوهی در قم به ویژه از نظر پژوهشگران علاقمند به این موضوع و نیازمندی مباحث مربوط به تمدن نوین اسلامی به این نوع مطالعات، ابراز امیدواری شد زمینه‌هایی برای بهره‌مندی از دستاوردهای قطب شاهنامه و فردوسی در این باره فراهم آید.

در پایان این دیدار بازدیدی کوتاه از کتابخانه تخصصی قطب شاهنامه و فردوسی که دربردارنده کتاب‌های اهدایی مرحوم دکتر غلامحسین یوسفی (۱۳۶۹ ش.) و دکتر احمد گلچین‌معانی (۱۳۷۹ ش.) است، داشتیم. کتاب‌های مرحوم یوسفی دارای اهداییه‌های تاریخی مهم و کتاب‌های مرحوم گلچین‌معانی دارای یادداشت‌های آن مرحوم در حاشیه کتاب‌هاست که ان شاءالله هر چه زودتر گزارشی دقیق از هر دو به جامعه علمی عرضه شود.

عصر روز چهارشنبه دیداری سودمند هم با مسؤولان برخی نهادهای حوزه‌ای فعال در زمینه تمدن داشتیم که ارائه گزارش آن را باید به فرصتی دیگر وانهاد. امیدوارم آن‌ها که با صدای سیاسی بلند خود اصرار دارند چهره‌ای وارونه از حوزه‌های علمیه ترسیم کنند، مجال دهند که جامعه علمی کشور از نزدیک با ظرفیت‌های رو به بالندگی حوزه آشنا شود.