صبح امروز ۷ آبان ۱۳۹۷ گردهمایی مدیران محترم گروههای تاریخ سراسر کشور در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تشکیل شد. این جلسه که به درخواست کارگروه تاریخ وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و از سوی معاونت محترم آموزشی وزارتخانه تشکیل شده بود به بررسی راهکارهای اجرای هر چه بهتر چهار برنامه جدید علوم تاریخی با عنوان تاریخ اسلام، تاریخ ایران، تاریخ تمدن و تاریخ جهان که اخیراً تصویب و در سامانه وزارت علوم بارگذاری شده است، اختصاص داشت. در این جلسه که از ساعت هشت و نیم تا اذان ظهر به درازا کشید، به روال متعارف و قابل پیش‌بینی، افزون بر ارائه مطالبی بسیار سودمند در باره دستور جلسه، همآوایی‌ها و ناخشنودیهایی هم در قالب نقد و یا عباراتی نغز در باره مفاد این چهار برنامه و به ویژه فرایند تدوین آن ارائه شد.
در آغاز جلسه امروز پس از سخنان اولیه سرکار خانم دکتر علوی معاون ارتباط با دانشگاهها در دبیرخانه شورای تحول، بنده هم عرایضی داشتم که متن آن به پیوست و نیز در اینجا در دسترس است.
امیدوارم متن کامل مطالب ارزنده ارائه شده در این نشست در سامانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اطلاع‌رسانی شود.
چنین برمی‌آید که ناهمدلیهای نخبگان علمی کشور با نهادهای سیاست‌گذار بیش از آن که ریشه در اختلاف‌نظرهای علمی داشته باشد، واکنشی است به پاره‌ای رفتارهای علم‌ستیز و اندیشه‌سوز در گذشته‌ای نه چندان دور که دل‌آزردگیهای فراوان و ماندگاری به دنبال داشته است. همه کسانی که اکنون مسؤولیتی دارند باید بهای لازم برای زدودن پیامدهای این رفتارها را بپردازند و با تفکیک مرز «علم» و «سیاست علم» از هیچ اقدامی برای متقاعد ساختن نخبگان برای در دست گرفتن سرنوشت خود و رشته علمی مورد اهتمام خود فروگذار نکنند. امیدوارم نشست امروز گامی در این مسیر به شمار رود.