🔺۱. برگزاري مراسم عزاداري و ابراز احساسات نسبت به واقعه عاشورا (كه اگر به درستي انجام شود بسيار ارزشمند است)، و ابراز علاقه نسبت به خاندان اهلبيت، در واقع به خاطر بزرگداشت اهدافي است كه امام و يارانش به خاطر آنها كشته شدند. از اين رو توجه اين بعد از حادثه، نبايد ما را از هدف اصلي غافل كند.

🔺۲. هدف اصلي امام حسين(ع) تربيت جامعه و اصلاح آن بوده است.

🔺۳. مهم ترين (يا يكي از مهم ترين ) بعد اين تربيت، تربيت اخلاقي بوده است. پس هدف امام تربيت انسان هاي اخلاقي بوده است. از اين رو شيعه واقعي كسي است كه بيشترين تقيد را به اخلاق دارد.

🔺۴. امام با قيام خود نشان داد كه هر كس در جامعه اسلامي وظايفي بر عهده دارد. يعني مكتب حسيني مكتب مسووليت است.

🔺۵. با توجه به بينش و منش امام ويارانش، وظايف اخلاقي مهم ترين وظايفي است كه انسان بر عهده دارد

🔺۶. شيعه واقعي كسي است كه به دنبال شناخت اين وظايف و عمل به آنها است

🔺۷. بنابراين، شيعه (يعني پيرو بودن) اقتضا مي كند كه نه تنها در ايام محرم بلكه در همه طول سال بايد به دنبال شناخت اين وظايف و عمل به آنها باشيم.

🔺۸. وظايف اخلاقي يك شيعه آگاه و اخلاقي، در همه عرصه هاي زندگي مطرح است. شيعه اخلاقي هم نسبت به خداوند، هم نسبت به خود، هم نسبت به ديگران، هم نسبت به محيط زيست و موجودات ديگر وظايفي را بر عهده دارد. (هر يك از اين وظايف بايد به تفكيك معرفي شود)

🔺۹. بهترين راه تبليغ شيعه، امام حسين(ع)، اهلبيت و به طور كلي اسلام در عصر حاضر اين است كه هر يك از ما با عمل كردن به وظايف اخلاقي خود در همه عرصه هايي كه گفته شد، كوشا باشيم.
🔺۱۰. عاشورا و فرهنگ حسيني، ميراث تربيتي و اخلاقي بسيار ارزشمندي است كه امروزه به صورت امانت در دست ماست. از اين رو (جداي از سفارش اهلبيت و بزرگان دين به حفظ آن) اخلاق نيز حكم مي كند كه امانت دار خوبي باشيم و آن را بدون تحريف به دست آيندگان بسپاريم.

🔺۱۱. فضيلت های مربوط به مکتب حسینی دو دسته است: برخي از آنها مواردي است كه در طول واقعه عاشورا از ابتدا تا انتها در گفتار و رفتار امام و يارنش مطرح شد. دسته ديگر، صفات اخلاقي است كه به طور كلي يك انسان مسلمان كه خود را پيرو مكتب اهلبيت مي داندبايد به آنها مقيد باشد. از دسته اول مي تواند به فضيلت هايي چون ظلم ستيزي، دفاع از دين، امر به معروف و نهي از منكر، عدم بي تفاوتي در برابر مشكلات جامعه، توجه به عبادت، و مراعات اخلاق جنگ را نام برد. دسته دوم به طور كلي هر فضيلت اخلاقي است كه در اسلام مطرح شده باشد حتي اگر به طور مشخص مربوط به واقعه كربلا نباشد. مانند راست گويي، احترام به ديگران، و …

🔺۱۲. برای نهادينه كردن پيام های نهضت حسینی چند كار بايد انجام شود: ۱. اين پيامها و فضايل اخلاقي به درستي و از منابع معتبر شناسايي شود ۲. به استفاده از روش ها و ابزارهاي مناسب و جذاب و متناسب با افراد و اقشار مختلف جامعه ، به جامعه هدف منتقل شود ۳. جامعه به عمل كردن به اين فضايل تشويق و ترغيب شود ۴. و از همه مهمتر: هر كدام از ما، به ويژه كساني چون مبلغان ديني و مداحان اهلبيت عمل به اين وظايف را از خودمان شروع كنيم.

🔺۱۳. برخی از مهم ترین فضائلی که جامعه می تواند از عاشورا بیاموزد از این قرار است: ۱. عدم بي تفاوتي نسبت به ديگران. امام هدف خود را امر به معروف و نهي از منكر و اصلاح امت و دين جدش مي داند. اين يعني ما نبايد فقط به فكر خودمان باشيم و در اخلاق فردي غرق شويم. ۲. مبارزه با ظلم. امام زيربار بيعت يزيد نمي رود. و مي گويد كه زندگي با ظلم و ستم را عارخود مي داند. ۳. عدم ظلم به ديگران: اين هم درس مهمي است. اگر هر يك از ما امروز به سهم خود و با توجه به شغل و وظيفه و جايگاهي كه در جامعه داريم مراعات ديگران را بكنيم و از هركاري كه موجب ظلم و آزار به ديگران مي شود خودداري كنيم، بهترين جلوه شيعه حسيني بودن را به نمايش گذاشته ايم.

🔺۱۴. براي رشد و تعالي اخلاقي جامعه، كه معتقديم هدف حركت اباعبدالله هم بوده است، مجموعه اي از نيازهاي اخلاقي وجود دارد كه بايد به همه آنها همزمان توجه شود:مثلا هر يك از ما نسبت به ديگران (اهل خانواده، محله، شهر، كشور، ديگر انسان ها)‌مهر بان تر باشيم، از سرنوشت هم مطلع باشيم، تا جايي كه ميتوانيم گره از كار يكديگر بگشاييم ، از ظلم به دیگران خودداري كنيم. در عرصه كلان اجتماعي هم مديران جامعه و نهادهاي فرادستي آن بايد اولا خود به طور جدي به فضايل اخلاقي عمل كنند ، ثانيا زمينه هاي اخلاقي بودن مردم را فراهم نمايند (به عنوان مثال، فقر مي تواند زمينه ساز رذايل اخلاقي شود. بنابراين دولت موظف است با برنامه ريزي هاي صحيح، موجب كاهش فقر در جامعه شود).

🔺۱۵. بخشي از بسترسازي برای تحقق اخلاق حسینی در جامعه وظيفه خود مردم و آحاد جامعه است و بخشي از آن وظيفه حكومت. هر كدام با توجه به شرايط و امكانات خود بايد زمينه سازي كنند. در مجموع با احساس نياز هر دو گروه به ضرورت اخلاقي بودن، و با همكاري و تعامل دولت و ملت است كه جامعه مي تواند به رشد و تعالي اخلاقي دست يابد.

🔺۱۶. براي تربيت اخلاقي جامعه بر اساس معيارهاي حسيني، بايد وظايف اخلاقي همه اقشار و نهادهاي اجتماعي را مشخص كرد و به مخاطبان آن منتقل نمود. مثلا كمك به ديگران يا عدم ظلم به يكديگر يك فضيلت حسيني است ولي مصاديق آن براي هر قشر و گروهي و حتي براي هر فردي فرق مي كند. به عنوان مثال، يك استاد دانشگاه يا يك روحاني اگر براي كلاس درس يا سخنراني اش وقت جدي نگذارد به دانشجو يا مخاطبش ظلم كرده است.يك مسوول سياسي يا اجتماعي جامعه اگر وظايف خود را به خوبي انجام ندهد به مردم ظلم كرده است.

🔺۱۷. امروزه ابزارهاي گوناگوني براي تربيت اخلاقي و انجام وظايف اخلاقي وجود دارد. كه يكي از آنها همين فضاي مجازي است. البته در تبليغ اخلاق و انجام وظايف اخلاقي هم باز بايد اخلاق را مراعات كرد.

🔺۱۸. درباره وضعیت اخلاقی مردم در حکومت یزید چيزي كه مي شود گفت اين است كه بخشي از جامعه آن روز از نظر اخلاقي دچار انحطاط بوده است. اين وضعيت معلول عوامل مختلف بوده است. از جمله ترس از حكومت يزيد، دلبستگي به دنيا، عدم توان تشخيص حق از باطل، و ضعف ايمان .(امام مي فرمايد كه مردم بنده دنيا شده اند و دين فقط لقلقه زبانشان است. و آنگاه که زمان خطر و هزینه کردن فرارسد دینداران واقعی بسیار اندکند)

پاسخ دهید