این روزها به مناسبت مقابله با تجمل گرایی تیغ بعضی انتقادات متوجه حوزه‌های علمیه هم شده است که اتفاق مبارکی است اما چند نکته در این خصوص قابل طرح است.

اول اینکه گاهی اساسا تجملی در میان نیست چون فتوشاپ و دروغ سرایی محض است.

دوم این که گاهی اساسا تجملی در کار نیست و صرفا استحکام بنا است. مثلا برخی بناها برای تربیت طلاب هست که در ۱۵ رشته تحصیلی از کارشناسی تا دکترا طلاب را تربیت علمی می‌کند و این بنای گاه وسیع به اسم تجمل گرایی تبلیغ می‌شود.

سوم. گاهی ایرادات ناشی از عدم آشنایی با کارکرد مراکز است. چنانکه گاهی یک مرکز همایش با یک کلاس مدرسه در سیستان مقایسه شده بود.

چهارم. گاهی منشا ایرادات تنگ نظری‌های جاهلانه است طوری که اگر برخی این ایرادات درست باشد امروز چیزی به نام مسجد امام و شیخ لطف الله اصفهان و دارالفنون تهران و مسجد جامع یزد و گنبد سلطانیه زنجان و مسجد گوهرشاد مشهد و… که از میراث فرهنگی و مفاخر ایران هستند هم نباید بنا می‌شد.

پنجم اینکه برخی بنا‌ها بانی شخصی دارد و ایراد اگر وارد باشد به حوزه وارد نیست و به آن شخص وارد است.

ششم. گاهی ایراد به این جهت گرفته می‌شود که چرا به جای فلان مدرسه علمیه فلان مرکز خیریه و عام المنعه ساخته نشد در حالی که در اسلام هر امری یک ردیف بودجه خاص دارد مثل وقف یا خمس یا شعایر یا…

در پایان باز هم تاکید می‌کنیم برخی اقدامات قطعا مصداق ریخت و پاش و تجمل گرایی است که از سوی هر کس که باشد محکوم و غیر قابل دفاع است. اما این موارد در حوزه اولا نادر است ثانیا ناشی از تفکرات وارداتی به حوزه است و خاستگاه حوزوی اصیل ندارد و باید با رسوخ تفکرات اسلام امریکایی در حوزه‌های علمیه به شدت مقابله کرد.

دیدگاه‌ها

  1. ناشناس

    اماکنی برای عموم طلاب نیستند حق ندارند به اسم حوزه بودجه مطالبه کنند ، ایشان عضو هیات علمی موسسه امام خمینی (به ریاست آیت الله مصباح یزدی هستند) و اگر منظورشان از عبارت
    «برخی بناها برای تربیت طلاب هست که در ۱۵ رشته تحصیلی از کارشناسی تا دکترا طلاب را تربیت علمی می‌کند و این بنای گاه وسیع به اسم تجمل گرایی تبلیغ می‌شود»

    موسسه مذکور است ، این موسسه تحت هیچ شرایطی به طلاب معمم حتی سطح چهار یا بالاتر مطلقا اجازه ورود به اماکن خود را نمی دهد بههیج عنوان حتی اجازه استفاده از کتابخانه این مکان برای طلاب معمم سطح چهار یا بالاتر نیست تمامی بودجه این موسسه فقط و فقط برای اعضای و دانش پژوهان خود این موسسه است که تحت گزینش مخصوص قرار گرفته اند به چه عنوان این موسسه خود را حووزی می نامد؟ بودجه دریافتی این موسسه هم صرف مسائلی می شود که جای تامل دارد مثل تاسیس یک حوزه علمیه با بودجه دولتی به اسم مدرسه رشد که در سطح یک طلبه می گیرد یا برگزاری مسابقات ورزشی کارکنان یا زائرسرای مشهد یا بیمه تکمیلی …. که برای عموم طلاب حوزه علمیه وجود ندارد و صرف این هزینه ها واقعا لاکچری است

پاسخ دهید