اگر چه امروز وجاهت فلسفی فردید و حقانیت نقل قول‌های داوری اردکانی ثابت شده است، اما هنوز سوء نیت‌ها و سوء برداشت‌هایینسبت به شخصیت‌هایینظیر آوینی، مددپور، میرشکاک، زرشناس و حتی چهره‌هایینظیر مهدی نصیری وجود دارد و همواره از سوی عده‌ایتلاش می‌شود که تلاش‌های فکری منتقدان تجدد به مخالفت با آزادی تعبیر شود. اما هفته گذشته مهدی نصیری یادداشتی درباره دیدارش با احمد فردید در کانال تلگرامی خود منتشر کرد که بازخوانی آن می‌تواند نسبت میان فردید با آن دسته از چهره‌هاییکه از سوی روشنفکران دینی به مخالفت با آزادی متهم شده‌اندروشن‌تر کند. نصیری در ابتدا با اشاره به این نکته که فردید هر چند همچنان گرفتار یک تحریم و بایکوت نیم قرنه از سوی روشنفکران مدافع جامعه باز و انقلابیون فلسفه زده صدرایی است اما باز هم بدون شک یکی از جدی‌ترین متفکران معاصر ایران است می‌نویسد: «طیف رنگارنگی از صاحب نظران معاصر چون جلال آل احمد، سید حسین نصر، داریوش شایگان، رضا داوری اردکانی، داریوش آشوری، احسان نراقی، حمید عنایت، امیر حسین جهانبگلو، محمد مددپور، محمد رجبی، عباس معارف، علی معلم دامغانی، مرتضی آوینی با شدت و ضعفی متفاوت از فردید متأثر بوده اند. هر چند برخی از آنان مانند شایگان و آشوری بعداً به منتقدان و مخالفان جدی او تبدیل شدند.» نصیری در ادامه فردید را فردی معرفی می‌کند که ارائه دهنده نگرش عمیق و از مدرنیته و تجدد در شرایطی که شیخ و شابّ در برابر برق علم و تکنولوژی مدرن دل و دین از دست می‌دادند بود و با اشاره به منتقدان فردید می‌نویسد: «روشنفکران متأثر از پوپر که مدافع وضع موجود عالمند و حاکمیت لیبرال دموکراسی را آخرین منزلگاه سیر تکاملی بشر می‌دانند، با فردید به شدت در ستیز بودند و با نفوذی که در دهه نخست انقلاب در ارگان‌های فرهنگی نظام مانند ارشاد و صدا و سیما و دانشگاه‌ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند، به شدت عرصه را بر فردید و تراوشات فکری او تنگ کردند و مجالی برای بروز و ظهور آن نگذاشتند.» 🗞

گروه اندیشه
۱۴۰۰ کلمه
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

متن کامل را در صفحه ۱۰ روزنامه سازندگی مورخ سوم تیر ۱۳۹۸ مطالعه کنید

پاسخ دهید