با وجود اين كه موضوعات فراواني براي نگارش مطلب درباره اخلاق فضاي مجازي دارم و سعي مي كنم در انتشار آنها عجله نكنم؛ گاه به خبرهايي بر می خورم كه موجب مي شود اين قرار را به هم بزنم؛ به ويژه خبرهايي كه مربوط به سوءاستفاده از اعتماد و سادگي نوجوانان و جوانان، و به طور خاص دختران، و فريب و اذيت و آزار، و گاه متاسفانه قتل آنهاست. مطلب زير يكي از آن خبرهاست.
خبر را بخوانيد، و به اين نكته توجه كنيد كه به راحتي مي توانست نام شما به عنوان پدر يا مادر اين گزارش، و نام دختر يا پسرتان به جاي دختر و پسر اين گزارش باشد. خبر را با توجه به اين سوال بخوانيد كه: «چه بايد كرد؟». نگارنده نيز در پايان چند نكته را بيان خواهد كرد.

اما خبر: «رئیس پلیس فتا تهران بزرگ اظهار کرد: پدر جوانی با حضور در اداره پلیس گفت كه دخترش چندی قبل در یکی از کانال‌های تلگرامی با پسر جوانی که «محسن» نام دارد آشنا شده و این پسر بعد از جلب اعتماد دخترش، با وی در نزدیکی محل سکونتشان در خیابان جیحون قرار ملاقات گذاشته است. پسر جوان پس از قرار خیابانی که با دختر نوجوان داشته به بهانه‌ای او را به خانه‌اش در منطقه جنت‌آباد کشیده و سپس با تهدید وی را مورد آزار و اذیت قرار داده است. پسر فریبکار از این اقدام شوم، فیلمبرداری کرده و پس از رهایی دختر ۱۴ ساله یک فیلم از صحنه‌های آزار و اذیت‌ها را برای این دختر ارسال کرده و سپس با تهدید اقدام به اخاذی از او کرده است. دختر نوجوان نیز از ترس آبرویش و با توجه به تهدیدهای محسن چند بار طلاهای مادرش را سرقت کرده تا بتواند خواسته‌های این پسر را برآورده کند، اما زمانی که متوجه می‌شود این اخاذی‌ها و تهدیدها پایانی ندارد برای رهایی از تهدیدهای پسر جوان از پدرش درخواست کمک می‌کند.» (سايت انتخاب، ۸ بهمن ۱۳۹۷، كد خبر: ۴۵۵۸۹۶)

حال که خبر را خواندید بد نيست بدانيد:
۱. فضاي مجازي كاربردهاي مفيد فراوان دارد، ولي متاسفانه سياهچاله هاي اخلاقي زيادي هم دارد كه هر لحظه ممكن است بچه هاي ما در آن سقوط كنند. بنابراين، بايد به آنها آگاهي هاي لازم را بدهيم.
۲. عوامل مختلفي چون عدم ارتباط صميمانه با والدين، تنهايي، نداشتن دوستان خوب، استرس و اضطراب به خاطر كنكور و امتحان، شور و شوق جواني، سادگي و صداقت، كنجكاوي، و عدم آشنايي با خطرات فضاي مجازي مي تواند موجب اعتماد بی جا و شکل‌گیری روابط پر خطر دختر و پسرها در شبكه هاي اجتماعي شود. خطر وقتي جدي تر مي شود كه اين ارتباط به فضاي حقيقي منتقل شود.
۳. حسرت هاي بعدي فايده ندارد. به عنوان پدر ومادر، وپيش از اين كه بسيار دير شود، سعي كنيد ابتدا با استفاده از افراد مطلع يا مطالعه آثار مناسب ، اطلاعات لازم را درباره خوب و بد شبكه هاي اجتماعي به دست بياوريد تا بتوانيد بچه ها را راهنمايي كنيد.
۴. درست است كه مشكلات اقتصادي و گرفتاري هاي زندگي و تلاش براي تنظيم دخل و خرج خانواده، به حدي كافي شما را مشغول كرده است، اما بهتر است هر چند وقت يك بار وقتي را براي بچه ها اختصاص دهيد. با آنها درباره مسائل ومشكلاتشان صحبت كنيد. فضاي مجازي بايد يكي از موضوعات اين گفت و گوهاي خانوادگي باشد.
۵. هر چه بچه ها بزرگ تر مي شوند نيازها و روحيات شان تغيير مي كند. آنها هميشه ني ني كوچولوهاي ديروز نيستند. آنها را متناسب با نوجواني و جواني شان درك كنيد و نيازهاي شان را در حد توان برآورده كنيد تا به سراغ ديگران نروند.
۶. نمي گوييم هر لحظه به گوشي هاي شان سرك بكشيد و آنها را عصباني كنيد، ولي بي تفاوت هم نباشيد. صميمانه با آنها صحبت كنيد. بچه ها معمولا از ترس قضاوت والدين و محكوم شدن توسط آنها مسائل را از آنها مخفي مي كنند. بنابراين طوري رفتار كنيد كه شما را نزديك ترين دوست خود بدانند و در صورتي كه با خطري در فضاي مجازي مواجه شدند شما نخستين كسي باشيد كه به او خبر مي دهند.
۷. اگر مشکل شان را به شما گفتند به جاي اين كه سريعا آنها را متهم و محكوم كنيد، ابتدا حرفشان را بشنويد، با آنها همدلي داشته باشيد، دامنه خطر را شناسايي كنيد و سعي كنيد به حل مشكل كمك كنيد. وقت براي سركوفت زدن و سرزنش كردن هميشه هست.

دیدگاه‌ها

  1. ناشناس

    قبل از فراگیر شدن اینترنت نرخ روابط جنسی در سن دبیرستان در تهران بزرگ مطابق آمار معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان (دکتر گلزاری) هشتاد درصد بود الان این یک مورد از بین چند میلیون مورد چیز عجیبی نیست و واقع باید گفت وقتی سالانه بیست هزار نفر در جاده ها در تصادف رانندگی کشته می شوند این چند مورد حادثه در مقابل چندین میلیون رابطه دختر و پسر در ایران چقدر باید مهم تلقی شود
    نکته دیگر اینکه در کشورهای دیگر فقط پسر مجرم شناخته می شود لذا چنین حوادثی اتفاق نمی افتد ولی در ایران در صورت شکایت خود دختر هم بدلیل دوستی مجرم شناخته می شود لذا دختر در اول کار شکایت نکرده بوده است

پاسخ دهید