روز گذشته، ۲۶ مهر ۱۳۹۷، نشست علمی «علوم اسلامی، اخلاق و هنر در جهان تشیع: بررسی موردی مدینه» کار خود را در محل یک بنای تاریخی متعلق به دانشگاه کلن به نام قصر وان Wchloss Wahn که در سال ۱۷۵۷ م. ساخته شده است، آغاز کرد. محل این نشست یک سالن کوچک، کم‌نور و پر از نقاشی دیواری ویژه تئاتر در این قصر با حداقل تجهیزات متعارف بود. در آغاز جلسه دیروز، مقاله‌ای کوتاه از سوی از سوی خانم دکتر کتایون امیرپور به زبان انگلیسی با عنوان «کتابخانه شیعی عبدالجواد فلاطوری و مطالعات اسلامی در دانشگاه کلن» ارائه شد. در باره ایشان و کتابخانه مرحوم فلاطوری یادداشتی جداگانه نوشته خواهد شد.
سپس نُه مقاله از ساعت ده صبح تا پنج بعد از ظهر به این ترتیب ارائه شد. مقاله اول از سوی آقای دکتر احمدعلی حیدری عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان «تبیین اصول اخلاقی حضرت محمد صلی الله علیه و آله در مدینه از نظر اخلاق اگزیستانسیال» به زبان آلمانی بود که نقطه محوری آن ضمن اشاره به ملاقات مرحوم فلاطوری با هایدگر، تکیه بر این بود که آن دسته از اندیشمندان مسلمان که تجربه زیستن در غرب دارند و آن را از نزدیک فهم کرده‌اند دریافته‌اند که راه شناساندن فرهنگ و معارف اسلامی به مخاطب غربی بهره‌گرفتن از مفاهیم انسان‌شناختی اگزیستانسیالیسم است
مقاله دوم، مقاله بنده با عنوان «تاریخ پیامبران پیشین در روایات امام باقر علیه السلام» به زبان انگلیسی بود که متن فارسی آن به پیوست و نیز در اینجا در دسترس است:
عنوان مقاله‌های «حیات و آثار امام جعفر بن محمد در مدینه» و «نقش و آثار امام جعفر الصادق علیه السلام در تحول دانش حدیث» به زبان آلمانی از سوی آقایان آریا اوانلو از دانشگاه کلن و حسام عوف از دانشگاه توبینگن گویای محتوی آن‌هاست. مقاله بعدی به زبان انگلیسی از سوی آقای حسین قزوینی استاد حوزه علمیه کربلا به «امکان‌سنجی ایجاد فقه شیعی بدون خبر واحد» اختصاص داشت که در آن با تتبعی در خور به بررسی پیامدهای نپذیرفتن حجیت خبر واحد در آثار فقهی چند تن از فقهای متأخر و جدید پرداخته شده بود. مقاله بعدی را استاد مجید هادیزاده از حوزه علمیه اصفهان با عنوان «مدارس کلامی شیعه: نخستین نشانه‌های پیدایش مدرسه کلامی شیعه» ارائه کردند. سپس آقای سجاد رضوی از دانشگاه اگسیتر انگلستان مقاله خود را به زبان انگلیسی با عنوان «خاندانی از فیلسوفان شیراز در دو قلمرو قدسی: بررسی موردی سید علی خان مدنی» ارائه کرد. عنوان مقاله آقای لیاقت تکیم از دانشگاه مک ماستر کانادا نیز چنین بود: «بین نظریه و عمل: منازعه قدرت بین ائمه و شاگردانشان» . آخرین مقاله ارائه شده در نشست دیروز از سوی خانم رقیده مصری از دانشگاه لبنانی بیروت با عنوان «مبانی عقلی و معرفت‌شناختی مکتب اهل بیت علیهم السلام در قرن اول هجری» به زبان عربی بود.

پاسخ دهید